آرشیو سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۹۱
اقتصاد مقاومتی
۸

مکانیزاسیون شالیزارها، قربانی سیاست های اشتباه

استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مکانیکی در بخش کشاورزی، یکی از عوامل بهبود عملکرد و افزایش بهره وری در بخش های مختلف کاشت، داشت و برداشت است. از این رو بسیاری از کشورها با سرمایه گذاری منطقی در مکانیزاسیون بخش کشاورزی برای افزایش بهره وری در تلاشند زمینه کاهش واردات محصولات کشاورزی را فراهم کنند.

از این رو، اهمیت توجه به این واقعیت در بخش کشاورزی ایران غیرقابل انکار است و در شرایط فعلی که تغییرات آب و هوایی، عملکرد تولید را تحت تاثیر قرار داده، لازم است روند توسعه ماشین آلات در بخش های مختلف کشاورزی جدی گرفته شود و در آینده نزدیک، شاهد مکانیزه شدن مزارع متناسب با محصول تولیدی باشیم. این درحالی است که کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به حذف ارز مبادله ای برای مکانیزه کردن شالیزارهای کشور گفت: سیاستگذاری یکشبه و غیرمنطقی در زمینه امنیت غذایی و افزایش تولید با استفاده از بهره وری بالاتر می تواند تبعات غیرقابل تصوری در آینده داشته باشد.

عباسی افزود: حذف ارز مبادله ای در این زمینه بخصوص برای محصولی استراتژیک مثل برنج می تواند در آینده نزدیک نه تنها هزینه های درمانی تولید کنندگان را به دلیل شرایط سخت تولید افزایش دهد؛ بلکه عاملی است در کاهش تولید به دلیل بهره وری پایین که باید نسبت به آن توجه بیشتری داشت. رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی اضافه کرد: مرکز توسعه مکانیزاسیون از وزارت صنعت، معدن و تجارت به خاطر این تصمیم عجولانه که از آذرماه سال جاری به وجود آمده است انتقاد شدیدی دارد و امیدواریم هرچه سریع تر این مساله حل و فصل شود.