آرشیو پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶، شماره ۳۹۸۱
صفحه آخر
۱۶
چوب الف

امید درمان ا ست

دیبا داوودی

سال گذشته یکی از جالب ترین خبرها در حوزه کتاب و مطالعه مربوط به قانونی بود که در یکی از کشورهای همسایه وضع شد. قانونی که در نوع خود بی نظیر و بدون نمونه خارجی است. از آنجایی که سرانه مطالعه در منطقه، بسیار اندک است طرح های متفاوتی برای برون رفت از این موقعیت عنوان شد که نهایتا طرح مطالعه در محل کار به تصویب نهایی رسید.

این قانون به کارمندان دولت اجازه می دهد در ساعات اداری زمانی را به مطالعه کتب مورد علاقه شان اختصاص دهند و سازمان ها نیز موظف به راه اندازی کتابخانه های تخصصی مرتبط با فعالیت خود هستند.

چنانکه در این کشور تاکید کرده اند: «کتابخوانی باید رفته رفته از یک عادت تبدیل به فرهنگ شود.» طرح هایی که برای فرهنگ سازی هرچه بیشتر مطالعه تصویب می شود یک به یک جالب و کارآمد هستند. برای مثال وجود کتابفروشی در تمامی مراکز خرید الزامی است. کتابفروشی ها، مانند بسیاری کشورهای دیگر مالیات کمتری می پردازند و از جمله هدایایی که بیمارستان ها به نوزادانی که در آنجا به دنیا می آیند تقدیم می کند، کتاب است!

این فعالیت ها برای افزایش سرانه مطالعه در حدی جدی و تاثیرگذار است که پائولو کوئیلو، نویسنده مشهور در نامه ای به یکی از حاکمان منطقه نوشت: «نسیم مطالعه در جامعه بوزد خون دانش در رگ ها جاری می شود و آینده ای روشن تر از تمامی تصورات شکل می گیرد.»