آرشیو شنبه ۲ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۷۳
جهان
۲۰
امریکا

کنگره به طور موقت از تعطیلی دولت ترامپ جلوگیری کرد

گروه جهان/ قانونگذاران کنگره امریکا در تلاش برای جلوگیری از تعطیل شدن دولت ترامپ با فرا رسیدن ضرب الاجل نیمه شب 19 ژانویه (29 دی ماه)، لایحه تامین بودجه موقت این کشور را که پیشتر بخشی از آن در سنا و مجلس نمایندگان تصویب شده بود، تایید کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، قانونگذاران امریکایی که سوم ژانویه (13دی ماه) تعطیلات زمستانی خود را آغاز می کنند، لایحه تامین بودجه دولت را پیش از پایان ضرب الاجل روز جمعه برای تامین مالی دولت امریکا بسرعت تصویب کردند. به این ترتیب نمایندگان کنگره زمانی که از تعطیلات بازگردند سعی خواهند کرد تا لایحه تامین هزینه های دولت را برای دوره 19 ژانویه تا سی ام سپتامبر سال آینده تصویب کنند. با تصویب موقت طرح تامین بودجه در کنگره، کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ این لایحه را امضا خواهد کرد.

با این حال قرار است تا زمان امضای رئیس جمهوری، بحث و جدال میان جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر اختلافات شان در مورد بودجه ادامه پیدا کند. بر این اساس رهبران دو حزب اصلی دو هفته مهلت دارند تا به اشتراک نظر بر سر مسائل اختلاف برانگیز لایحه بودجه سال آینده رسیده و جلوی تعطیلی دولت را در ضرب الاجل 23 دسامبر بگیرند.

تصویب موقت لایحه تامین بودجه دولت واشنگتن در حالی صورت می گیرد که هفته گذشته مجلس نمایندگان با 231 رای موافق در مقابل 188 رای مخالف این لایحه را تصویب کردند. همچنین این طرح در مجلس سنا نیز با 66 رای موافق در مقابل 32 رای مخالف تصویب شد. این در حالی است که طی ماه های گذشته افزایش هزینه های دفاعی و سایر برنامه داخلی از جمله تحقیقات پزشکی و فعالیت های تروریستی جزو مهم ترین موضوع های مورد اختلاف میان کنگره و دولت واشنگتن بود.

در همین حال خبر دیگری از امریکا حاکی است، مجلس نمایندگان امریکا نیز به طرح مالیاتی دونالد ترامپ رای مثبت داد. این رای هرچند در میان مخالفت نزدیک به نیمی از نمایندگان کنگره به تصویب رسید اما برای ترامپ که این طرح مالیاتی یکی از شعارهای اصلی مبارزات انتخاباتی اش بود، یک پیروزی بزرگ است. 224 نفر از نمایندگان به این طرح رای مثبت دادند و 201 نفر نیز با آن مخالفت کردند.