آرشیو شنبه ۲ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۷۳
جهان
۲۰
خاورمیانه

اردوغان خطاب به امارات: حد خودتان را بدانید

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به خاطر توئیت وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، علیه کشور خود به وزیر خارجه این کشور حمله کرد.

به گزارش ایسنا، اردوغان توئیت وزیر خارجه امارات را توهین به پادشاه عثمانی قلمداد کرد و بدون اشاره مستقیم به عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات، گفت: «برخی از رهبران کشورهای عربی با کشور ما دشمنی می کنند تا جهل و بی کفایتی خود را جبران کنند.» این حمله پس از آن صورت گرفت که چند روز پیش ابراهیم کلین، سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه، امارات متحده عربی را به نشر پروپاگاندای تفرقه آمیز متهم کرد. سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه این سخنان را پس از آن اعلام کرد که وزیر خارجه امارات گفته بود فخرالدین پاشا، پادشاه عثمانی و فرماندار شهر مدینه بین سال های 1916 تا 1919، جرایم زیادی علیه مردم عرب شهر مرتکب شده و اموال آنها را غارت کرده است. وزیر خارجه امارات در ادامه این توئیت نوشت: «این ها اجداد اردوغان و نحوه رفتار آنها با اعراب هستند.»

اردوغان هم در واکنش به این سخنان گفت: «در حال حاضر شاهد هستید که متاسفانه برخی در نزدیکی شما ادعاهای پوچ و بی اساس و مداومی دارند. حد خودتان را بدانید، این حرف های شما بدین معنی است که این کشور را نمی شناسید، اردوغان را نمی شناسید و از اجداد ما هیچ چیز نمی دانید. وقتی فخرالدین پاشا از مدینه محافظت می کرد، شمایی که ما را به سخره گرفته اید، اجداد شما کجا بودند؟» به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری الجزیره، شهر مدینه که آرامگاه پیامبر اسلام در آن قرار دارد تا جنگ جهانی اول در کنترل امپراطوری عثمانی قرار داشته است. نیروهای بریتانیایی با کمک متحدان عرب در جنگ جهانی اول با شکست عثمانی کنترل شهر را به دست گرفتند.