آرشیو چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۱۵
اخبار کشور
۱۰

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه: رقم درآمد هدفمندی یارانه ها در سال 97 ابهام دارد

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه از ابهام در رقم درآمد هدفمندی یارانه ها سخن گفت و افزود: میزان اعتبار هدفمندی یارانه ها 230 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.

حمیدرضا حاجی بابایی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در مصوبه کمیسیون تلفیق بزرگترین ابهام در رقم درآمد هدفمندی یارانه ها وجود دارد، گفت: در کمیسیون تلفیق تصویب شده که در تبصره 14 از محل هدفمندی یارانه ها 37 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می شود.

عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس با طرح این پرسش که براساس این مصوبه کمیسیون تلفیق چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اضافه کرد: میزان اعتبار هدفمندی یارانه ها که در سال 1396 حدود 33/5 هزارمیلیارد تومان بود 230هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.

وی موضوع را تشریح کرد و گفت: اگر 45 هزار و 500 تومان یارانه هر فرد در ماه؛ در 12 ماه ضرب شود می تواند در سال 1397 حدود 42 میلیون و 124 هزار و 542 نفر را پوشش دهد که از سر جمع 76 میلیون نفر، 34 میلیون نفر حذف خواهند شد که 4 میلیون نفر هم قبلا حذف شده اند و در نتیجه آمار افراد حذف شده به 38 میلیون نفر خواهد رسید.

نماینده مجلس دهم تاکید کرد: براساس ماده 39 برنامه ششم توسعه کشور که باید کل هزینه ها و درآمدهای هدفمندی یارانه ها در بودجه عمومی آورده شود و تمام درآمدهای هدفمندی یارانه ها با لحاظ خالص صادرات در سال 95 حدود 87 هزار میلیارد تومان بوده است، در سال 1396 بیش از90 هزار میلیارد تومان می شود و در سال 1397 بالحاظ خالص صادرات قریب 100 هزار میلیارد تومان می شود.

وی افزود: از مبلغ فوق بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق فقط 37 هزار میلیارد تومان در بودجه عمومی دولت می آید و مابقی یعنی63 هزار میلیارد تومان در بودجه عمومی دولت نخواهد آمد که اگر این مصوبه کمیسیون تلفیق باقی بماند، بزرگترین عدم شفافیت در منابع و مصارف را به دنبال خواهد داشت.

حاجی بابایی افزود: البته در صحن مجلس نمایندگان برای اصلاح این تبصره و ایجاد شفافیت در منابع و مصارف و عدم حذف گسترده یارانه بگیران همت را بکار خواهند بست و در این خصوص نظر کمیسیون تلفیق محترم است ولی ما به شدت مخالف هستیم.