آرشیو پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۳
ایران
۱۵

برف؛ شادی و ترافیک در تبریز

بارش برف سه شنبه شب گذشته در آذربایجان شرقی بویژه کلانشهر تبریز، هرچند شور و شعف و خوشحالی مردم این استان را به همراه داشت، اما سبب بروز مشکلاتی نیز در رفت و آمد شد.

به گزارش ایرنا، مردم استان 3/9 میلیون نفری آذربایجان شرقی پس از نزدیک به یک ماه انتظار، دیشب چشم شان به نخستین بارش برف زمستانی روشن شد تا نگرانی از ادامه خشکی و آینده ناخوشایند منابع آبی تا اندازه ای رفع شود.

مردم تبریز که هنوز خاطره بارش برف های یک متری سال های نه چندان دور را از یاد نبرده اند، شادمان از ریزش این نعمت الهی، با حضور در بوستان های شهر بویژه ائل گلی به شادی و برف بازی پرداختند.

جوادآقا، پیرمرد تبریزی از جمله این افراد بود که به شکرانه بارش برف، زیر دانه های سپید و نقره فام برف، یکی از ترانه های فولکلور تبریزی ها را با نفس های بریده بریده و نوای شمرده شمرده زمزمه می کرد.

زن کهنسالی نیز که همراه فرزندانش برای پیاده روی زیر برف به بوستان ائل گلی آمده بود، با ابراز خوشحالی از این رویداد گفت: شما یادتان نمی آید، همین 40-30 سال پیش، شب می خوابیدیم و صبح که بیدار می شدیم، از شدت بارش برف نمی توانستیم در خانه را بازکنیم و ناچار می شدیم با پارو اندک اندک برف ها را کنار بزنیم تا راهی برای بیرون آمدن از خانه باز کنیم.

رقیه حسنی ادامه داد: تازه پس از برف روبی و باز شدن جلوی در خانه، همسایه ها از خانه بیرون می آمدند و با پارو، برف کوچه ها و پشت بام ها را وسط جمع می کردند که دیواری دو متری ایجاد می شد و این دیوار، کوچه های بن بست و باریک ما را از وسط به دو نیم می کرد و ما از دل مرزهای برفی کوچه نقب می زدیم.

در گرماگرم گفت وگو با این شهروند، ذهن من ناخواسته به گذشته پرواز و روزنامه اطلاعات سال 1350 خورشیدی را مرور می کند که بارش برف و سرمای بی سابقه، تبریز را تیتر نخست زده و نوشته بود از شدت سرما عده زیادی از مردم بیهوش شدند و راه آهن آذربایجان بسته است. با وجود زیبایی ها و نعمت هایی که برف به زمین و زمان هدیه می دهد بارش برف در تبریز مشکلاتی را نیز در رفت و آمد شهروندان به وجود آورد.