آرشیو سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۳۳
سینما
۱۲

اقدام غیرمتعارف مارتین اسکورسیزی

کیکاووس زیاری

مارتین اسکورسیزی فیلمساز کهنه کار و مولف نیویورکی در یک اقدام عجیب، اکشن برانسون خواننده رپ را برای بازی در فیلم تازه اش انتخاب کرد. «ایرلندی» درام اکشن و جنایتکارانه این فیلمساز، قبل از این رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی را به عنوان بازیگران اصلی خود برگزیده بود.

منتقدان سینمایی قرار گرفتن یک رپر را در کنار این بازیگران قدیمی، اقدام و حرکتی غیرمتعارف ارزیابی کرده اند. اما اسکورسیزی می گوید برای انتخاب خود دلایل قابل قبول و محکمی دارد. اسکورسیزی می گوید تماشاگران سینما پس از دیدن فیلم، نوع انتخاب او را تائید خواهند کرد. داستان فیلم که حال و هوایی شرح حال گونه دارد، درباره جنایتکار افسانه ای تاریخ دنیای گنگستری، فرانک شیران است.

این رهبر مافیایی با نام مستعار ایرلندی شناخته می شد. هنوز اطلاعی از نوع نقش اکشن برانسون در دست نیست. اما این رپر که ظاهرا از بازی در فیلمی از اسکورسیزی بسیار خوشحال به نظر می رسد، چندین عکس خود در کنار فیلمساز و دنیرو را در اینستاگرام و تلگرام خود گذاشته است! به نوشته هالیوود ریپورتر، ایرلندی با نگاهی به داستان نوول پرخواننده چارلز براندت به نام «شنیده ام خانه ها را رنگ می کنی» ساخته می شود. اسکورسیزی که در کار نگارش فیلمنامه هم مشارکت داشته، در کنار دنیرو از تهیه کنندگان فیلم هم هست.شبکه معروف نتفلیکس، تهیه کننده اصلی ایرلندی است. رقم دقیق هزینه های تولید فیلم و زمان شروع کار فیلمبرداری آن مشخص نیست. اما اسکورسیزی اعلام کرده در بین چندین پروژه متعددی که برای کارگردانی در دست دارد، ایرلندی را زودتر از بقیه جلوی دوربین خواهد برد. هاروی کایتل، آنا پاکوئین و ری رومانو نقش های مکمل ایرلندی را به عهده دارند. جو پشی با ایرلندی به بازنشستگی هشت ساله خود خاتمه می دهد. او سال 1990 برای بازی در «بروبچه های خوب» اسکورسیزی، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را گرفت.