آرشیو دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۱
زندگی: سلامت
۱۶
الو دکتر

آیا شیمی درمانی برای جنین مضر است؟

دکتر پدرام فدوی (رادیو انکولوژیست)
زنی 28 ساله هستم که مدت سه ماه است باردارم. متاسفانه به تازگی متوجه شدم که به سرطان سینه مبتلا شده ام لطفا مرا راهنمایی کنید که می توانم فرزندم را نگه دارم و بیماری من برای او خطرناک نیست؟ و آیا درمان می تواند برای جنین خطرناک باشد؟

هیچ شواهدی مبنی بر خطرناک بودن سرطان سینه برای جنین وجود ندارد. آن چیزی که می تواند به کودک آسیب برساند برخی از درمان ها مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی آن هم در سنین خاصی از بارداری است.

اگر بیماری شما هنوز در مراحل اولیه یعنی مرحله 1 یا 2 قرار دارد می توان با برداشت ضایعه سرطانی یا کل بافت سینه، بیماری را درمان کرد و اشعه درمانی و شیمی درمانی را که برای سلامت کودک خطرناک است به بعد از خاتمه بارداری موکول کرد. اما اگر سرطان سینه در مرحله پیشرفته تر یعنی مراحل 3 و 4 تشخیص داده شود و سن بارداری کمتر از 3 ماه باشد شرایط کمی پیچیده تر می شود، چرا که برای درمان سرطان، باید اشعه درمانی و شیمی درمانی هم صورت بگیرد و در این شرایط حفاظت از جنین بسیار سخت خواهد شد. در این موارد معمولا ختم بارداری صورت می گیرد. اما اگر بیماری در مراحل 3 یا 4 باشد و سن بارداری هم بیش از سه ماه باشد دیگر شیمی درمانی برای جنین خطرناک نخواهد بود، چرا که مواد شیمی درمانی در سه ماهه دوم و سوم از جفت به جنین منتقل نمی شود.