آرشیو دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۱
زندگی: سلامت
۱۶
زنگ سلامت

<پای پرانتزی> در کمین کودکان چاق

خمیدگی و پرانتزی بودن پاها یکی از مشکلات شایعی است که در میان بسیاری از کودکان بخصوص در سال های اول تولد، دیده می شود. متخصصان معتقدند این عارضه با رشد کودک و بزرگ شدن او اصلاح می شود و نیاز به درمان نیست، اما گاهی هم فرآیند رشد نمی تواند پرانتزی بودن پاها را اصلاح کند.

دکتر محمد رازی، دلیل این مشکل را چنین توضیح می دهد: اضافه وزن در سنین رشد، نخستین دلیل انحراف ماندگار اندام و پای پرانتزی در کودکان است. معمولا کودکانی که وزن زیاد دارند تغذیه سالمی هم ندارند و با کمبود برخی از ویتامین ها بخصوص کمبود ویتامین D مواجه هستند.

رئیس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی ایران، می افزاید: کمبود ویتامین D در میان ایرانیان بسیار شایع است. از این رو همان گونه که برای رفع کمبود ید از نمک یددار استفاده می شود برای جبران کمبود ویتامین D هم باید راهکاری اندیشید تا بتوانیم کودکان و جوانان راست قامتی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نژاد آسیایی به دلیل سبک زندگی و نحوه نشستن دچار درجاتی از پای پرانتزی است خاطرنشان می کند: پای پرانتزی در درجات کم، مشکل ساز نیست و می توان با کنترل وزن، تغذیه مناسب و ورزش های صحیح از پیشرفت آن جلوگیری کرد. دکتر رازی در خاتمه تاکید می کند: به هیچ وجه خودسرانه از مکمل های ویتامین D استفاده نکنید.