آرشیو سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۲
اقتصادی
۶

مدیرعامل شرکت ملی گاز: بدهی گاز ایران به ترکیه تسویه شد

«دوره ای که صادرات گاز ایران به ترکیه بدون دریافت وجه انجام می شد، پایان یافته است و اکنون صادرات گاز ایران به ترکیه با دریافت پول همراه است.»

این خبر را مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری خود عنوان کرد و گفت: حذف آبونمان از قبوض گاز از نظر ما قابل قبول نیست، ولی چون قانون است لازم الاجراست، به طوری که با حذف آبونمان یک هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گاز کاهش پیدا کرد و وجود این بند به این دلیل بود که بتوانیم سرویس مطلوب را به مشترکان گاز ارائه کنیم. شما ببینید شرکت گاز در کنار فعالیت های توسعه ای باید به دنبال ایجاد شبکه هوشمند برود که این شبکه هوشمند پولش باید از این بخش تامین می شد، اما قانون جلوی اخذ آبونمان را گرفت.

حمیدرضا عراقی در مورد علت مسکوت ماندن صادرات گاز به کویت نیز گفت: عده ای از دیوار سفارت عربستان بالارفتند، پل ارتباطی ما با کویت قطع شد. وگرنه کویت خواهان خرید گاز از ایران بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه باید صادرات گاز کشور به روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز برسد، گفت: امکان صادر کردن این گاز نیز وجود دارد. ما با عراق برای صادرات گاز در دو منطقه بغداد و بصره قرارداد داریم، همچنین با ترکیه نیز قرارداد صادرات گاز داریم، اما باید به حال مصرف در داخل کشور فکری کنیم، زیرا اگر با روند کنونی مصرف گاز در داخل پیش برویم، شاید در آینده باز هم نتوانیم نقشی در افزایش توان صادرات گاز داشته باشیم، گرچه صادرات گاز افزون بر اینکه ارزآوری به همراه دارد در زمره مصادیق اقتصاد مقاومتی نیز هست.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گلایه خود از نهادهای دولتی و سازمان ها را مطرح کرد و گفت: متاسفانه جدای از بخش خانگی، در نهادهای دولتی و قانونگذار و سایر سازمان ها نیز شاهد صرفه جویی در مصرف گاز نیستیم. در بخش های نیروگاهی، کارخانه‎ها و اداره ها اهمیتی برای صرفه جویی در مصرف گاز قائل نمی شوند و در این میان مردم از همه بیشتر به مصرف صحیح گاز توجه می کنند. مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره صادرات گاز ایران به گرجستان گفت: گرجستان باید گاز مورد نیاز خود را از ارمنستان و روسیه دریافت کند و قرار است گازی که به ارمنستان می فرستیم به برق تبدیل شود و به گرجستان بفروشیم که کار در حال انجام است.