آرشیو شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۲۰
جهان
۲۰

دو خط خبر

با وجود نقض گسترده حقوق بشر در یمن از سوی ائتلاف متجاوز نظامی سعودی – اماراتی و کشته شدن روزانه چندین کودک بیگناه بر اثر بمباران ها یا قحطی و گرسنگی، انگلیس طرحی را به شورای امنیت برده که در آن از «اقدامات سازنده» این ائتلاف متجاوز در یمن قدردانی شده است. بهانه انگلیس برای ارائه این طرح، کمک ادعایی یک میلیارد دلاری ریاض به بحران انسانی یمن است.

مجوز پخش شبکه خبری العربیه وابسته به عربستان در انگلیس و اروپا لغو شد. ممنوع شدن پخش شبکه خبری العربیه در انگلیس و اروپا پس از آن اتفاق افتاد که یک شهروند قطری در شکایتی خطاب به آفکام (تنظیم کننده ارتباطات

رادیو- تلویزیونی در انگلیس) نوشت، العربیه در ماه مه گذشته، نقل قول های ساختگی از زبان امیر قطر منتشر کرده است.

هیات جنبش حماس که به مصر سفر کرده در دیدار با وزیر اطلاعات این کشور، اوضاع غزه را بررسی کرد و وعده بهبود کامل اوضاع انسانی این منطقه را داد.

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد، نیمی از ساکنان اراضی اشغالی بر این باورند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی باید به دلیل پرونده های فساد از سمت خود کناره گیری کند. در همین حال به دستور او، ایستگاه مترو زیر مسجدالاقصی به نام «ترامپ» نامگذاری شد.

صلاح الدین دمیرتاش، رئیس سابق حزب اپوزیسیون حامی کردهای ترکیه در جلسه دادگاهش گفت، اتهامات تروریستی علیه او با انگیزه های سیاسی است و او گمان نمی کند که شاهد برگزاری یک دادگاه منصفانه باشد. او تمامی اتهامات را تکذیب می کند اما در صورتیکه گناهکار شناخته شود احتمالا با 142 سال حبس مواجه می شود.

مورگان چانگیرای، رهبر سرشناس اپوزیسیون زیمبابوه در سن 65 سالگی درگذشت. او از منتقدان اصلی رابرت موگابه، رئیس جمهوری 92 ساله سابق زیمبابوه بود که در ماه های آخر سال گذشته میلادی مجبور به استعفا شد.

مجلس سنای امریکا تمامی چهار طرح پیشنهادی ارائه شده برای رسیدگی به وضعیت «رویاپردازان» (مهاجران جوان غیر قانونی که در سنین کودکی به امریکا آورده شده اند) تحت پوشش طرح حمایتی مشهور به «داکا» را رد کرد.

یک مقام ارشد ارتش امریکا گفت: زندان گوانتانامو برای پذیرش زندانیان جدید «آماده شده» اما هنوز دستوری برای این منظور دریافت نکرده است. ماه گذشته میلادی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با امضای فرمانی، حکم سال 2009 دولت سابق برای تعطیل کردن این زندان را لغو کرد.