آرشیو شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۷
سیاسی
۲

پروژه تازه مکرون علیه برنامه موشکی ایران

به رغم تاکیدات چند باره جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم اجازه به دیگر کشورها در جهت مداخله در خصوص توان دفاعی و موشکی و همچنین رد هر گونه اتهام در مورد ارسال سلاح به یمن، هر از چند گاهی شاهد تکرار این گونه ادعاهای واهی از سوی واشنگتن و غرب علیه ایران هستیم.

امانوئل مکرون روز چهارشنبه مدعی شد برنامه موشکی بالستیک ایران باید تحت نظارت بین المللی قرار گیرد. رئیس جمهور فرانسه همچنین ادعا کرد نیروهای یمنی از موشک های ایرانی استفاده می کنند و برنامه موشکی ایران برای امنیت منطقه مخرب است.

این ادعاها با واکنش وزارت امور خارجه مواجه شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه نخواهد داد دیگران در جهت کاهش توان دفاعی و بازدارندگی ایران صلح جو تلاش کنند و همزمان کشورهای منطقه را به انواع سلاح های مرگبار تجهیز کنند.

وی گفت: اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه مبتنی بر نوعی پیشداوری و نگاه غیرواقع بینانه به تحولات منطقه است. داشتن چنین رویکرد جانبدارانه کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران با نگاهی منطقی و واقع بینانه و با درک شرایط اروپای امروز و بخصوص شرایط فرانسه بعد از ایالات متحده آقای ترامپ انتظار دارد اروپا بتواند در مسیر همگرایی و استقلال و داشتن درک واقع بینانه از تحولات جهانی و این منطقه حساس گام های دقیق تری در جهت صلح و امنیت جهانی بر دارد.

اما این فقط رئیس جمهور فرانسه نیست که سعی می کند پروژه نخ نمای ایران هراسی را با انتقاد از برنامه موشکی کشورمان احیا کند. روز چهارشنبه بود که در ادامه مواضع ضد ایرانی مقام های آمریکایی، نماینده واشنگتن در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره سوریه، اظهارات بی اساسی علیه ایران مطرح کرد.با گذشت یک روز از این سخنرانی، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا هم در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل مدعی شد هر جا مشکلی در خاورمیانه هست، ایران حضور دارد.

با توجه به همراهی پاریس و واشنگتن در انتقاد از سیاست های دفاعی و منطقه ای ایران، به نظر می رسد این نقدها را باید پروژه ای تازه برای تضعیف برجام توصیف کرد.