آرشیو چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۶۷۲۳
پایداری
۱۴
نشر

روسفیدی آثار حوزه دفاع مقدس در بازار کتاب

بررسی یک دهه اخیر از نشر کتاب و شناسایی کتاب هایی که بالای 30 بار تجدید چاپ شده اند، کارنامه روشنی برای شناسایی سلیقه و توجه مخاطبان است. طبق بررسی های انجام شده پرتکرارترین عناوین یک دهه گذشته نشر کشور نشان می دهد که کفه ترازو به سمت آثار داستانی سنگینی می کند. همچنین از بین پنج کتاب بیش از 30 بار تجدید شده، چهار کتاب در حوزه دفاع مقدس و یک کتاب نیز به صورت ناشر مولف منتشر شده است. «خاک های نرم کوشک»، «من زنده ام»، «دا» و «دختر شینا» کتاب های بالای 30 بار تجدید چاپ 10 سال گذشته هستند. در ادامه مرور کوتاهی بر معرفی دو اثر از این چهار اثر داریم.

«خاک های نرم کوشک» صدر نشین در بازار کتاب

صدرنشینی کتاب سعید عاکف در حوزه نشر دفاع مقدس قابل توجه است. «خاک های نرم کوشک» روایت کننده خاطرات خانواده و همرزمان شهید عبدالحسین برونسی است. این کتاب را انتشارات ملک اعظم خراسان رضوی نخستین بار سال 1386 منتشر کرده است. تاکنون 211 بار به تجدید چاپ رسیده و طی 10 سال گذشته بیشترین نوبت چاپ را در همه حوزه ها به خود اختصاص داده است. علاوه براین انتشار موفقیت آمیز این کتاب از منظر آمار ها از سوی ناشر شهرستانی نیز قابل ملاحظه و بررسی است.

«من زنده ام» اهمیت مستندنگاری تاریخ دفاع مقدس را نشان داد

«من زنده ام» خاطرات دوران چهار ساله اسارت معصومه آباد در زندان های رژیم بعث صدام است. این کتاب در رابطه با اسارت و بخشی از خاطرات نانوشته 4 بانوی اسیر ایرانی به نگارش در آمده تا گویای وضعیت زنان اسیر در زندان های رژیم بعث عراق و همچنین عفت و حیای آنان در دوران هشت سال دفاع مقدس باشد. «من زنده ام» دومین کتاب در جدول بیشترین نوبت های چاپ است. به نظر می رسد که قرار گرفتن کتاب معصومه آباد با 188 بار چاپ از سال 1392 در این جایگاه نشان از میزان اهمیت مستندنگاری تاریخ دفاع مقدس دارد. براساس این کتاب که شرح خاطرات دوران اسارت این عضو پیشین شورای شهر تهران است، نخستین مسابقه کتابخوانی «کتاب و زندگی» برگزار شد. موج رسانه ای این رویداد فرهنگی موجب شد تا این کتاب حوزه دفاع مقدس در عرض یک ماه به چاپ سی ام برسد.