آرشیو شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۵۱
اقتصادی
۴

رئیس اتحادیه پوشاک: دستورالعمل وزیر صنعت منجر به واردات بی رویه پوشاک شد

رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه بعد از اجرای دستورالعمل واردات، ترکیه ای ها بازار پوشاک را قبضه کرده اند، گفت: پیش تر فقط تولیدکنندگان از وضعیت بد بازار ناله می کردند اما اکنون فروشندگان هم به ناله افتاده اند.

ابوالقاسم شیرازی در گفت وگو با خبرگزاری فارس در مورد تاثیر دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگی و شعب شرکت های خارجی عرضه کننده پوشاک در ایران اظهار کرد: دستورالعمل واردات پوشاک که اواسط سال گذشته توسط وزیر صنعت معدن و تجارت ابلاغ شد، منجر به واردات پوشاک توسط برندهای مختلفی با مجوز این وزارتخانه شده است.

رئیس اتحادیه پوشاک ایران افزود: البته برندهای مطرح و شناخته شده دنیا که معمولا اروپایی هستند، هیچ کدام تمایلی برای اخذ این مجوز از خود نشان نداده اند.

شیرازی با اشاره به ماده ای از دستورالعمل واردات پوشاک مبنی بر اینکه شرکت خارجی یا نماینده مکلف است؛ طی دو سال اول حداقل 20 درصد ارزش واردات را در داخل ایران تولید کند، گفت: دستورالعمل واردات پوشاک باعث شد برندهای نازل ترکیه برای حضور بیشتر در بازار پوشاک ایران فرصت به دست آورند، به طوری که الان بازار پوشاک تهران و حتی شهرستان ها جولانگاه برندهای نامتعارف پوشاک شده است.

رئیس اتحادیه پوشاک تهران تصریح کرد: استقبال مردم هم برای خرید پوشاک از این فروشگاه ها خوب است چون هم جاذبه بالایی دارند و هم قیمت مناسب تری نسبت به تولیدات داخلی اعمال می کنند.

شیرازی افزود: فروشگاه های عرضه پوشاک ترک یکی پس از دیگری در پاساژهای مطرح تهران و شهرستان ها افتتاح می شود، در حالی که تولیدکنندگان ایرانی به دلیل فقدان حمایت، توان اجاره این فروشگاه ها را ندارند.وی بیان داشت: دولت ترکیه از تولیدکننده خود حمایت های خوبی می کند، به همین دلیل تولیدکنندگان قادر به تولید با قیمت پایین تر می شوند.

رئیس اتحادیه پوشاک ایران اظهار داشت: براساس اطلاعاتی که دارم، تاکنون 30 برند خارجی براساس دستورالعمل مذکور برای واردات و عرضه پوشاک مجوز اخذ کرده اند.شیرازی افزود: قبل از صدور دستورالعمل واردات پوشاک شعب فروشگاه های عرضه پوشاک خارجی بسیار کم و محدود بود اما اکنون تعداد این شعب روز به روز در حال افزایش است. به طوری که بازار خرده فروشان پوشاک را تصاحب کرده است.

وی بیان داشت: قبل از صدور دستورالعمل واردات پوشاک فقط ناله تولیدکننده داخلی به آسمان می رفت، اما با اجرا شدن دستورالعمل مذکور، ناله عرضه کنندگان پوشاک هم به آسمان هفتم رسیده است.