آرشیو شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۸
جهان
۶

بازجویی پلیس از نتانیاهو و همسرش

روز گذشته یک بار دیگر پلیس رژیم صهیونیستی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و همسرش سارا بازجویی کرد. تاکنون سه پرونده برای نتانیاهو در ارتباط با فساد تشکیل شده و بازجویی های دیروز مقدمه ای برای تشکیل چهارمین پرونده خواهد بود. با افزایش اتهامات نخست وزیر رژیم صهونیستی مخالفان نتانیاهو از او می خواهند از مقامش استعفا کند. به گزارش رویترز، پرونده دیروز نتانیاهو در رابطه با بزرگ ترین شرکت مخابرات این رژیم موسوم به Bezeq بود.

پلیس مظنون است که شرکت مخابراتی Bezeq پوشش مطلوب و جانبدارانه ای از نتانیاهو و همسرش روی یک وبسایت خبری که این شرکت اداره می کند، ارائه کرده و این برخلاف مقررات است.

نتانیاهو هرگونه رفتار ناصحیح را منکر شد و سخنگوی پلیس نیز در پایان این بازجویی از هرگونه اظهارنظر در این رابطه خودداری کرد. خبرنگار رویترز می گوید یک خودرو را دیده است که دو افسر پلیس را به محل رسمی اقامت نخست وزیر منتقل کرد.

نتانیاهو، که چهارمین دوره نخست وزیری خود را می گذراند، در سه پرونده دیگر تخلف مالی متهم به رشوه خواری است اما او تمامی اتهامات را رد می کند. مورد بازجویی دیروز از نتانیاهو و همسرش به «پرونده 4000» موسوم است. گفته می شود سهامداران عمده این شرکت مخابراتی در ازای دستور نخست وزیر به سازمان های نظارتی دولتی برای برخورد بهتر با این شرکت، موافقت کردند در وبسایت های خبری خود وجهه مطلوب تری از نخست وزیر و همسرش ارائه کنند. در حال حاضر، شائول الوویچ، سهامدار عمده شرکت Bezeq همراه با یکی از سخنگویان سابق نتانیاهو در بازداشت پلیس به سر می برند اما هر دو نفر هرگونه تخلفی را بشدت انکار کرده اند. همچنین، شلومو فیلبر، از نزدیکان نخست وزیر و مدیرکل سابق وزارت مخابرات اسرائیل نیز در ارتباط با همین پرونده بازداشت شده و رسانه های خبری اسرائیل گفته اند او داوطلب شده است تا به عنوان شاهد دادستانی در محاکمه احتمالی حضور یابد.

ماه فوریه پلیس اسرائیل پیشنهاد کرد نخست وزیر در ارتباط با دو پرونده فساد مالی رسما تحت تعقیب کیفری قرار گیرد اما هنوز دادستانی در این مورد تصمیمی نگرفته است. در یکی از پرونده های مورد استناد پلیس، بنیامین نتانیاهو و همسرش متهم هستند هدایایی را از بازرگانان و صاحبان صنایع پذیرفته اند بدون این که آنها را گزارش کرده باشند. براساس این پرونده، ارزش این هدایا به حدود 300 هزار دلار می رسد.