آرشیو شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۵۸
سیاسی
۲

ادعای رویترز درباره آغاز گفت و گو های ایران و اروپا درباره مسائل منطقه

رویترز مدعی شده کشورهای اروپایی با نزدیک شدن به ضرب الاجل رئیس جمهور آمریکا درباره برجام وارد گفت وگوهایی با ایران درباره «نقش تهران در خاورمیانه» شده اند.

دونالد ترامپ 22 دی ماه هنگام تمدید تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران به کشورهای اروپایی ضرب الاجل داد تا فرا رسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم ها در 120 روز آینده، معایب این توافق هسته ای را «اصلاح» کنند.

به گزارش فارس، رویترز اکنون گزارش داده این سه کشور اروپایی، همراه با ایتالیا وارد گفت وگوهایی موازی با مقام های ایرانی درباره مسائل منطقه ای شده اند.

به ادعای رویترز، مقام های ارشد دو طرف اولین نشست خود را ماه گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار و درباره «نقش ایران در درگیری های یمن» گفت وگو کرده اند.

رویترز به نقل از دو دیپلمات اروپایی و یک مقام ایرانی نوشته: مقام های ایران، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا قرار است بار دیگر در این ماه میلادی در ایتالیا با یکدیگر دیدار کنند. یک دیپلمات اروپایی دیگر دیدار طرفین در مونیخ را تائید کرده است.

این دیپلمات ارشد اروپایی گفت: ما در مونیخ، آنچه از آنها در یمن انتظار می رود را مشخص کردیم. آنها آشکارا گفتند نقشی در یمن ندارند، اما به جمع بندی هایی برای پیشبرد گفت وگوها دست پیدا کردیم. وی اضافه کرد:ایرانی ها بسیار همکاری می کنند، اما برگزاری یک جلسه مثبت به معنی این نیست که ما شاهد تاثیری در دنیای واقعی خواهیم بود.

رویترز به نقل از مقام ارشد ایرانی هم نوشته است: اکثر اختلافات با غرب را می توان برطرف کرد، اما انجام این کار به حسن نیت و تلاش نیاز دارد. غرب باید یک بار دیگر اعتماد ما را به دست بیاورد. توافق هسته ای کامل اجرا نشد، چطور ما می توانیم به آنها در مسائل دیگر اعتماد کنیم؟

دیپلمات ارشد اروپایی گفت: قدرت های اروپایی امیدوارند در دور بعدی گفت وگوها با ایرانی ها درباره نقش نیروهای متحد ایران در جنوب لبنان و جنوب سوریه گفت وگو کنند.

یک دیپلمات ارشد فرانسوی عنوان کرد: «می خواهیم توافق هسته ای را حفظ کنیم، اما به ایرانی ها گفته ایم با آنها در زمینه های دیگر هم مشکل داریم. لازم است ببینیم در این موضوعات هم پیشرفت حاصل می شود. در غیر این صورت، اقدامات ترامپ به فروپاشی توافق منجر خواهد شد.