آرشیو شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۶۳
اخبار کشور
۱۰

با حضور وزیر نیرو پست 400 کیلوولت نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم به بهره برداری رسید

پست 400 کیلو ولت نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم که 380 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است با حضور وزیر نیرو در شهرستان جهرم به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از این طرح گفت: در سفر به استان فارس، 6 طرح در حوزه آب و برق که برای اجرای آنها 650 میلیارد تومان سرمایه گذاری شد به بهره برداری رسید و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

رضا اردکانیان افزود: برای تشویق بخش خصوصی به مشارکت در زمینه انرژهای نو و تجدیدپذیر باید تضمین خرید برق وجود داشته باشد و این تضمین به تامین منابع مالی مورد نیاز بستگی دارد.

وی اظهار کرد: کشور ما هم اینک از نظر تولید انرژی برق در منطقه به عنوان قدرت نخست مطرح است و در جهان در رتبه چهاردهم قرار دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: می کوشیم رشد مصرف برق با رشد تولید در کشور متناسب شود و به همین سبب در صورتی که امکان جذب سرمایه گذاری های خارجی در این حوزه وجود داشته باشد از آن بهره می گیریم.

اردکانیان اضافه کرد: هم اینک قراردادهایی برای ساخت نیروگاه هایی با انرژی های نو و تجدیدپذیر با هدف تولید 2 هزار مگاوات برق منعقد شده است.

وی همچنین در ادامه سفر به استان فارس در بازدید از سد هایقر فیروزآباد گفت: سدسازی در کشور توانسته است در بسیاری از شرایط به روند تامین آب کمک کند.

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس در حاشیه این بازدید بیان داشت: با بهره برداری از این سد، علاوه بر توسعه شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایین دست، با توجه به گسترش تاسیسات پتروشیمی و پالایشگاهی گاز و افزایش جمعیت مناطق جنوبی استان فارس، در آینده حدود 60 درصد آب استحصالی از سد هایقر برای تامین آب آشامیدنی و صنعت این مناطق اختصاص می یابد.

سد هایقر با طول تاج 233 متر و ارتفاع 77 متر و با حجم مخزن 220 میلیون مترمکعب در 140 کیلومتری شیراز در انتهای دشت فیروزآباد واقع شده و از نوع بتنی غلتکی به صورت قوسی وزنی طراحی شده است.

همچنین جلوگیری از شور شدن آب رودخانه در گذر از گنبدهای نمکی پایین دست و تاثیر آب شیرین برای اهداف زیست محیطی از دستاوردهای این طرح است.

عملیات اجرایی این سد سال 87 آغاز شد.