آرشیو دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۶
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
پرتره دو (ادبیات)

اکرامی فر و فریاد آرمان گرایی در شعر انقلاب

محمود اکرامی فر از شعرای برجسته کشورمان است، شاعری خراسانی که صلابت و ظرافت های شعر این خطه در سروده هایش دیده می شود. او را بیش از هر چیز با مصراع معروف «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» که برگرفته از یکی از غزل هایش است، می شناسیم. او که از شاعران انقلاب است، روز گذشته به بیان نکاتی درباره شعر انقلابی پرداخت و به فارس گفت: شعر انقلاب یک مفهوم کلی است و می توان از آن دو برداشت کرد. نخست شعری که باعث شکل گیری انقلاب می شود و دوم شعری که از جانب انقلاب، بیانگر آرمان ها و اهداف انقلابی است.

او افزود: شعر انقلاب می تواند هر دو برداشت را نیز شامل شود؛ هم شعری که پیامدهای انقلاب، ایدئولوژی ها و جهان بینی ها را وصف کند و در مرحله بعد انقلاب ها را توصیف و ارزش ها را برای افراد درونی کند. به عبارت دیگر شعر انقلاب، رسانه ای است که فریادگر آرمان ها، شرایط و مسائل مربوط به انقلاب است.

اکرامی فر با اشاره به تحولات شعر انقلاب همزمان با فراز و فرودهای مفهوم انقلاب طی چهار دهه گذشته بیان کرد: شعر انقلاب همانند انقلاب در روند حدود 40 سال گذشته از عمر آن، دچار فراز و فرودهایی شده و با مباحثی مثل جنگ، دفاع مقدس، ترور شخصیت ها و اشخاص رو به رو بوده است. مفهوم شعر انقلاب بسیار کلی است و در مواردی پسوند اسلامی کنار آن قرار می گیرد و با مبحث دینی هم همراه می شود. شعر انقلاب حتی با شعر عاشورایی که جهت دهنده و چراغ راه است نیز پیوند دارد و به نوعی با ادبیات عاشورایی عجین شده است.