آرشیو شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۷۰
جهان
۶

ادامه جنگ دیپلماتیک انگلستان با روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در واکنش به فحاشی های اخیر وزیر دفاع انگلیس علیه مسکو در پرونده مسمومیت جاسوس سابق این کشور اعلام کرد: او می خواهد نامش در تاریخ ثبت شود؛ اما سواد کافی ندارد. به گزارش اسپوتنیک، لاوروف دیروز با بیان این مطلب اضافه کرد: ما به این گونه اظهارات توجهی نمی کنیم. روسیه (در اقدامی مشابه) دیپلمات های انگلیسی را اخراج می کند. وی یادآور شد: پرونده «سکریپال» در راستای روسیه هراسی بوده و منصفانه نیست. در ارتباط با این موضوع، همه چیز را در اختیار انگلیس قرار دادیم.

روز پنجشنبه گاوین ویلیامسون، وزیر دفاع انگلیس در اوج تنش های دیپلماتیک میان لندن- مسکو، اقدام به فحاشی علیه روسیه کرد و گفت «روسیه باید دهانش را بسته و گم شود»! این تنش ها از روز چهارم مارس و همزمان با مسمومیت «سرگئی سکریپال» جاسوس دوجانبه سابق و دخترش شروع شد. انگلیس با نشانه گرفتن انگشت اتهام خود به سمت روسیه، ضمن تعلیق روابط دیپلماتیک در سطوح بالا، 23 دیپلمات روس را اخراج کرد. اقدامی که قطعا با مقابله به مثل مسکو همراه خواهد بود.

روسیه می گوید حداکثر فشار ممکن را بر لندن وارد خواهد کرد. در واکنش به این مناقشه، آمریکا، آلمان و فرانسه همراه انگلستان به طور مشترک از روسیه خواستند درباره این حمله با ماده شیمیایی درجه نظامی که به گفته آنها امنیت غرب را تهدید کرده توضیح دهد. درهمین حال جرمی کوربین، رهبرحزب کارگر انگلیس دیروز درباره خطر آغاز دوره جدید جنگ سرد با روسیه پیش از اثبات دخالت مسکو درحمله با گاز اعصاب به یک جاسوس دو جانبه روس، هشدار داد و گفت: نتیجه گیری زودهنگام از شواهد گردآوری شده توسط پلیس در جو التهاب زده کنونی مجلس انگلیس، به نفع عدالت یا امنیت ملی نیست و این رخداد وحشتناک در وهله نخست نیازمند تحقیقات جنایی کامل و دشواری است. اسکریپال و دخترش از چهارم مارس (13 اسفند) که بی هوش روی نیمکتی در برابر یک مرکز خرید در شهر سالسبری در شمال انگلیس پیدا شدند، با حال وخیم در بیمارستان بستری هستند.