آرشیو شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۷۰
سلامت
۱۳
دانستنی های سلامت

چرا آلزایمر می گیریم؟

منبع: ایسنا

زوال عقلی مجموعه ای از علائم شامل از دست رفتن حافظه و مشکلات ارتباطی است که از تغییرات در مغز ناشی می شود. بسیاری از بیماری ها و عارضه ها می تواند موجب زوال عقلی شود که بیماری آلزایمر را شامل می شود.

برخی شاخص های خطرزا در بروز زوال عقل عبارتند از:

خر و پف کردن: نتایج بررسی انجام گرفته در سال 2017 نشان داد نوعی بیماری خواب به نام آپنه انسدادی با خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است.

نوشیدن نوشابه رژیمی: مطالعه اخیر شواهد محکمی ارائه کرد که نشان می دهد مصرف نوشابه رژیمی ممکن است حتی بیشتر از نوشابه های معمولی خطر زوال عقلی را افزایش دهد.

پایین بودن سطح تحصیلات و از دست دادن قدرت شنوایی: شیوه زندگی تاثیر چشمگیری بر زوال عقلی دارد.

مکمل های کلسیم: بررسی ها نشان می دهد افرادی که سکته مغزی داشته اند و مکمل های کلسیم مصرف کرده اند هفت برابر بیش از افراد دیگر احتمال دارد دچار زوال عقلی شوند.

احساس گیجی: بررسی انجام گرفته روی افراد بزرگسال نشان داد افت فشار خون، خطر ابتلا به زوال عقلی را تا 15 درصد افزایش می دهد.

اختلال کم توجهی بیش فعالی: نتایج مطالعه اخیر حاکی از آن است که افراد بزرگسال مبتلا به این اختلال بیشتر احتمال دارد در دوران بعدی زندگی شان به نارسایی شناختی و زوال عقلی مبتلا شوند.

قلب ناسالم: بررسی ها نشان می دهد حفظ سلامت قلب به بهبود وضعیت مغز کمک می کند و می تواند احتمال ابتلا به زوال عقلی را بیشتر کند.

کاهش خواب در حالت حرکت سریع چشم ها: افراد بزرگسالی که زمان کمتری را در حالت حرکت سریع چشم ها در خواب دارند بیشتر احتمال دارد در یک دوره زمانی 12 ساله به زوال عقلی مبتلا شوند.

وارد شدن ضربه به سر: وارد شدن ضربات مکرر به سر می تواند به بیماری جدی مغزی منجر شود.