آرشیو چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۳۱۳۲
اقتصاد
۴

جدال آخوندی با ترکان و رحمانی فضلی بر سر آیین نامه ارجاع نظارت در کنترل ساختمان جدی شد

3 عضو کابینه رودرروی هم

شکوفه حبیب زاده

شش ماه مانده به انتخابات سازمان نظام مهندسی، باز هم دعوایی جدید شکل گرفت. ماجرا از این قرار است که وزارت راه وشهرسازی در اقدامی جدید، لغو ارجاع نظارت از سوی سازمان های نظام مهندسی با تغییر شیوه نامه تبصره 2 ماده 24 آیین نامه اجرائی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را در دستور کار خود قرار داده بود. اقدامی که به بیانی ساده تر، نظارت را از سازمان نظام مهندسی گرفته و به شهرداری می دهد و

در این بین، حق الزحمه پنج درصدی سازمان نظام مهندسی کشور که از مهندسان ناظر دریافت می شد، حذف می شود. این اقدام وزارت راه وشهرسازی این سوءظن را ایجاد کرده که عباس آخوندی، به دلیل استیضاح و ناراحتی از آن، دست به تضعیف سازمان نظام مهندسی زده که از این استیضاح حمایت کرده بود. این را اکبر ترکان در گفت وگو با یکی از رسانه ها مطرح کرده است. ترکان، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشور، در گفت وگو با ایسکانیوز گفته: «متاسفانه آخوندی طبق رای خود به صورت استبدادی عمل می کند و درصدد است مستبدانه رای خود را حاکم کند؛ اما چنین برخورد مستبدانه ای از او بعید است و انتظار ما از آخوندی اهمیت دادن به نظرات دیگران است». دستیار ویژه رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت هایش گفته: «آخوندی به دلیل ناراحتی از قضیه استیضاح، به جان سازمان نظام مهندسی افتاده است؛ در حالی که باید به آخوندی بگوییم ما مقصر استیضاح نیستیم و ما را تنبیه نکنید. بنابراین به صلاح آخوندی است که تا این حد مستبدانه برخورد نکند». البته در این بین، وزیر کشور نیز اقدام اخیر وزارت راه را بی جواب نگذاشته و با مغایر قانون خواندن آن، الزام آن برای اجرا در شهرداری ها را رد کرده است. در پی این اقدام وزیر کشور، استانداری تهران نیز خطاب به شهرداران و فرمانداران استان، دستور وزیر کشور را منتقل کرده است.

البته ارجاع نظارت بر ساختمان به شهرداری ها، به دلیل تخلف های گسترده این نهاد و نگاه منفی به آن در حوزه ساخت وساز، به سهولت محل پرسش است. بر همین اساس، «شرق» بر آن شد بدون دنبال کردن دیدگاهی خاص، درباره دیدگاه طرفین در گزارش یا گفت وگوهایی مجزا بحث و بررسی کند که در روزهای آتی شاهد آن خواهید بود. در اینجا، حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی، در گفت وگو با «شرق» مخالفان را به شکایت به دیوان عدالت اداری دعوت کرده است.