آرشیو چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۳۱۳۲
روزنامه فردا
۱۶
پرنده آبی

# از_خودمان_شروع_کنیم

کاوه مدنی در آخرین پست خود مطلبی نوشته: «تکیه بر اصل» اگر دیگران #خلاف کنند، من هم خلاف می کنم «کشور و #محیط_زیست را نابود می کند!» اما نکته جالب آن ادامه چالشی است که مدتی پیش با عنوان «بی زباله» آغاز کرده است و همچنان مورد توجه است. او در آخرین پست خود از هشتگ #از_خودمان_شروع_کنیم استفاده کرده است. چالش #بی_زباله که مبتکر آن #کاوه_مدنی بوده و هنوز هم معتقد است برای نجات زمین باید #از_خودمان_شروع_کنیم؛ هشتگی که مسئولیت اجتماعی و مسئولیت پذیری را یادآوری می کند. یادآوری می کند که «توسعه یافتگی به پول و مدرک نیست، به نحوه #تفکر ماست».

وقتی این هشتگ را دنبال می کنید، مجموعه ای از اطلاعات محیط زیستی و مسائل دیگر را می توانید ببینید که افراد به خودشان یادآوری کرده اند و این مسئولیت مهم را یادآوری کردند. ک

اربری نوشته است: «در #روز_زمین فراموش نکنیم که برای بهبود باید #از_خودمان_شروع_کنیم». دیگری نوشته است: «آیا می دانستید انرژی مصرف شده برای تولید یک عدد بطری یک لیتری برابر است با انرژی 250 میلی لیتر نفت؟!» یا دیگری «به زن ها برچسب جنسیتی نزنیم» یکی خاطره تعریف کرده است: «داشتم راه میرفتم راننده یک ماشین گوشه خیابون ایستاده بود و خیلی شیک آشغال خوراکی ش رو انداخت بیرون، به ماشینش که رسیدم کنار در راننده ایستادم، خم شدم و آشغالش رو از روی زمین برداشتم. بلند که شدم چندثانیه ای بی خشم و بی لبخند فقط نگاهش کردم!» یکی پیشنهاد داده: «اگه هر کسی به جای قدم های بزرگ از خودش و خانواده اش شروع کنه همه چیز بهتر میشه» و دیگری اشاره کرده: «#_فقر_فرهنگی یعنی اینکه توی کشور و #طبیعت خودمون آشغال بریزیم بعد از تمیزی کشورهای دیگه حرف بزنیم! جاده عباس آباد به کلاردشت».

راهکار #اردبیل برای کاهش زباله «معاوضه کاغذ و کتاب باطله با گل!» و حرکت نمادین سیما رئیسی، دختر نابینای بلوچ در جمع آوری زباله هایی که توسط افراد بینا در ساحل چابهار ریخته شده بود، از ایده های ابتکاری برای شروع کردن از خود بوده است. به هرحال قرار است هرکسی مثالی از کار درستی را که انجام داده یا می دهد با هشتگ #از_خودمان_شروع_کنیم، «#بی_زباله» و «#نه_به_پلاستیک» به اشتراک بگذارد.