آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۷۲
ایران زمین
۱۹

پیشرفت 53 درصدی طرح انتقال آب از <زاب> به دریاچه ارومیه

تاکنون 19 کیلومتر از 36 کیلومتر تونل انتقال آب از رودخانه «زاب» کردستان به دریاچه ارومیه ساخته شده و برای 17 کیلومتر باقیمانده نیز 11 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

«فرهاد سرخوش»، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: این طرح انتقال آب بیش از 53 درصد پیشرفت دارد و تاکنون 14هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار این طرح از صندوق توسعه ملی تامین می شود، افزود: طرح مذکور مشکل تامین اعتبار ندارد و یکی از اقدامات مهم ستاد احیای دریاچه ارومیه به شمار می رود.

سرخوش زمان دقیق آغاز این طرح را سال 95 عنوان کرد و یادآور شد: این طرح تا پایان سال 98 افتتاح و با بهره برداری از آن، سالانه 650 میلیون مترمکعب آب به پیکره این دریاچه وارد می شود.

وی با اعلام اینکه مساحت فعلی نگین آبی خطه آذربایجان به 2 هزار و 299کیلومترمربع رسیده، گفت: مساحت دریاچه نسبت به 6 ماه گذشته 296 کیلومترمربع افزایش یافته است.

سرخوش ارتفاع امروز دریاچه ارومیه از آب های آزاد را یک هزار و 270 متر و 76 سانتیمتر اعلام کرد و افزود: ارتفاع دریاچه نیز نسبت به 6 ماه گذشته 48سانتیمتر افزایش یافته است.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به عملکرد موفق این ستاد در جلوگیری از ادامه روند خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: ارتفاع دریاچه ارومیه در مقایسه با کمترین تراز ثبت شده برای آن 72سانتیمتر فاصله دارد و این نتیجه تلاش های دولت در تحقق وعده احیای دریاچه است.

وی با تاکید بر اینکه این ستاد نقش هماهنگی برای اجرای طرح های احیای این دریاچه را دارد، اضافه کرد: اعتبار اختصاص یافته به این ستاد برای اتمام طرح های احیای دریاچه در اختیار دستگاه های اجرایی دخیل از جمله شرکت آب منطقه ای، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار می گیرد.