آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۰۸۰
جامعه
۱۲
سلامت

شیوع 40 الی 80 درصدی هپاتیت C در بیماران اچ آی وی

یک میلیون و 850 هزار ایرانی ناقل هپاتیتB و C

گروه اجتماعی| رضا ملک زاده، رییس هفته سلامت گوارش درباره یک میلیون و 850 هزار ایرانی ناقل هپاتیت B و C هشدار داد. به گزارش مهر، رضا ملک زاده با اعلام اینکه هر سال حدود 5 هزار نفر در کشور بر اثر نارسایی کبدی فوت می کنند که 64 درصد این افراد کمتر از 70 سال و 22 درصد کمتر از 50 سال سن دارند، گفت: «از تعداد 5 هزار و 150 فوتی بر اثر سیروز کبدی، هزار و 650 نفر به هپاتیت B، هزار و 100 نفر به هپاتیت C و باقی، مبتلا به کبد چرب بوده اند. در حال حاضر، یک میلیون و 500 هزار نفر در کشور ناقل هپاتیت B و 350 هزار نفر ناقل هپاتیت C هستند و اگر مبتلایان این بیماری های ویروسی، به موقع مراجعه کنند، دچار مرگ زودرس و عوارض این بیماری نمی شوند. مشکل این است که اکثر این افراد خبر ندارند که ناقل این ویروس هستند و ما فقط 10 درصد این جمعیت را می شناسیم و توانسته ایم آنها را درمان کنیم.» به گفته ملک زاده، گروه های پرخطر ناقل این ویروس ها شامل افراد دارای سابقه اعتیاد تزریقی، افراد با سابقه خانوادگی هپاتیت B یا C، مادران مبتلا به هپاتیت، افراد دارای سابقه زندان و مبتلایان بیماری های خونی مثل تالاسمی و هموفیلی، افرادی که خالکوبی یا حجامت می کنند و مراجعان دندانپزشکان تجربی هستند.

اما آنچه باید در این هشدارها جدی گرفته شود اینکه سازمان بهداشت جهانی، سال 2030 را به عنوان سال ریشه کنی هپاتیت B و C معرفی کرده اما حسین پوستچی: دبیر علمی هفته سلامت گوارش هشدار می دهد که هپاتیت C واکسن ندارد و معتادان، بیشترین مبتلایان این نوع هپاتیت را تشکیل می دهند: ضمن آنکه این افراد معمولا برای شناسایی و مداوا هم مراجعه نمی کنند در حالی شروع به موقع درمان هپاتیت C می تواند تا 98 درصد موارد، پاسخ مثبت به درمان داشته باشد.

شاهین مرآت: عضو کمیته علمی هفته سلامت گوارش هم این هشدار را مطرح می کند که «از هر 300 نفر، یک نفر هپاتیت C دارد و مشکل جدی در ایران، شیوع 40 تا 80 درصدی هپاتیت C در بیماران HIV است.»