آرشیو سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۶
سینمای ایران
۱۱
نکته

قسم فیلمنامه نویسان به قلم

کامبوزیا پرتوی، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما گفت: وظیفه ای که به عنوان فیلمنامه نویس انتخاب می کنیم باید قسم به قلم باشد و باید برای فعالیت هایمان ارزش قائل شویم و به قلمی که در دست داریم متعهد باشیم.

به گزارش ایسنا، پرتوی در نشستی که با فیلمنامه نویسان اصفهانی در حاشیه جشنواره حسنات داشت، خطاب به آنها اظهار کرد: برای پیدا کردن روایت هایتان باید در رابطه با همان موضوع مطالعات زیادی داشته باشید تا بتوانید روایت را پیدا و فیلمنامه تان را یادداشت کنید. پرتوی افزود: نوشتن هر فیلمنامه نیازمند اقتضای دوره زمانی خود است.

در زمان جنگ نقاشی کودکان سیاه و سفید بود به همین دلیل آن روز جامعه نیازمند فیلم شاد بود، در همین راستا «دستمال گلدار گلنار» تولید شد، اما اکنون نیازها تغییر کرده است و به همین دلیل «کامیون» نوشته می شود. او با اشاره به مهم ترین بخش فیلمنامه که روایت کردن است،گفت: اول باید بدانیم فیلمنامه چیست و از نوشتن شروع کنیم. اگر دقت کنیم نوشتن اصل موضوع است، همان طور که در قرآن آمده «قسم به قلم» و در انجیل آمده خدا کلمه را آفریده است. پرتوی با بیان این که برای اثر گذاشتن باید روایت را برای فیلمنامه در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: فیلمنامه حرفی است برای گفتن، گفتن برای دیگران با هدفی مشخص که در ذهن داریم. ما با فیلمنامه باید حرف و هدف را همزمان ارائه دهیم.