آرشیو شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۹
ایران
۱۵

تلاش برای احیای گوزن زرد ایرانی در پارک های ملی دز و کرخه

این هم یک خبر خوب، هم برای دوستداران محیط زیست و هم برای بخشی از حیات وحش کشورمان؛ یعنی گوزن های زرد ایرانی و آن این که مسئولان محیط زیست کشورمان از همت خود برای احیای گوزن زرد ایرانی در زیستگاه خود یعنی خوزستان و تلاش برای تامین اعتبار لازم در این زمینه خبر داده اند.

این مهم را هم حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در جریان بازدید از پارک های ملی دز و کرخه، گفت و تاکید کرد احیای گوزن زرد ایرانی در زیستگاه اصلی خود از اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست است.

ظهرابی هدف از بازدید خود را هم بررسی زیستگاه گوزن زرد ایرانی اعلام کرد و افزود: در این بازدید، مناطق مستعد به لحاظ گونه، پوشش گیاهی و دسترسی به منابع آب به عنوان مهم ترین پارامترهای احیای مجدد گوزن زرد ایرانی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد شرایط مناسب در جنگل های دز و کرخه به عنوان زیستگاه اصلی برای احیای مجدد گونه گوزن زرد ایرانی، اجرای این پروژه را امکان پذیر می کند.

وی مشارکت جوامع محلی را هم در احیای این گونه بی تاثیر ندانست و از تلاش برای تامین اعتبارات این پروژه از محل اعتبارات ملی که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق توسعه ملی برای احیای بیابان ها و جلوگیری از تخریب زیستگاه هاست، خبر داد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست این را هم گفت که برای انتقال گوزن زرد به استان خوزستان، از پنج سایت کشور خواسته شده در این زمینه با استان خوزستان همکاری کنند تا این گوزن ها در زیستگاه اصلی خود که همان جنگل های دز وکرخه است احیا شوند، هرچند به گفته وی ابتدا باید عملیات حصارکشی و غنی سازی مراتع منطقه، همچنین آب رسانی و مقابله با بیماری های بومی موجود در منطقه باید قبل از انتقال صورت پذیرد