آرشیو شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۱۵
اقتصادی
۴

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی خبر داد

برخی واردکنندگان نهاده های دامی از ارز دولتی سوء استفاده می کنند

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، گفت: برخی واردکنندگان نهاده های دامی، واردات با ارز 3 هزار و 500 تومانی را براساس دلار 6 هزار تومانی می فروشند.

محمد یوسفی در گفت وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت تولید مرغ گوشتی در کشور گفت: از زمانی که قیمت ارز افزایش یافته و قیمت جهانی نهاده ها هم 30 درصد بالا رفته است، هزینه نهاده تولید برای مرغداران بسیار بالا تمام می شود و از طرف دیگر قیمت مرغ در بازار پایین آمده است که کار را برای تولیدکنندگان مرغ بسیار سخت کرده است.وی تصریح کرد: جالب اینجاست با آنکه دولت ارز یارانه ای به واردکنندگان نهاده می دهد، اما این واردکنندگان حتی نهاده هایی را که با ارز 3 هزار و 500 تومانی وارد کرده اند، با دلار 6 هزار تومانی محاسبه کرده و می فروشند. یوسفی با تاکید بر اینکه بسیاری از مرغداری ها رو به ورشکستگی نهاده و با معوقات بانکی زیادی روبرو هستند، خاطرنشان کرد: بعضی مرغداری ها دیگر جوجه ریزی نمی کنند، تا حدی که قیمت جوجه یک روزه از 3 هزار تومان به 5 تومان رسیده است، چرا که با این هزینه های سرسام آور و قیمت پایین مرغ کسی انگیزه ای برای تولید مرغ ندارد و همین روزها وضع از این هم بدتر خواهد شد.

به گفته یوسفی، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ در مرغداری 4 هزار و 500 تومان است، در صورتی که باید 6 هزار و 500 تومان باشد.

وی افزود: جالب تر اینجاست که کشتارگاه هایی که روزانه 30 ماشین مرغ را تحویل می گرفتند، اکنون این عدد به 5 کامیون رسیده، چرا که بازار کششی هم برای خرید ندارد و همین امر باعث شده که برخی مرغ ها در سالن های مرغداری وزن شان تا 4 کیلوگرم هم هنگام تحویل به کشتارگاه برسد.

وی خطاب به دولتمردان گفت: اگر می خواهند از تولید داخل حمایت کنند و مرغداری ها یکی پس از دیگری تعطیل نشود، باید از الان مقداری کمک کرده و برای این موضوع هزینه کنند.