آرشیو یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۱۶
کسب و کار
۱۳

مدیریت کارآمد با وقفه های بین کار

کار کردن باید با وقفه های چنددقیقه ای همراه باشد. کار بی وقفه، مغز را خسته می کند، میزان بهره وری را کاهش می دهد و به زمان بیشتری نیاز دارد. به گزارش زومیت و به نقل از Fast Company، براساس نتایج تحقیقات، وقفه های کوتاه در کار تمرکز را افزایش می دهد و بهره وری را بالا می برد؛ اما معمولا مدیریت صحیحی روی آنها انجام نمی شود. چگونه می توان استفاده مفیدتری از وقفه ها داشت؟ در ادامه به معرفی روش هایی برای مدیریت بهتر آنها می پردازیم.

وقفه های 5 تا 15 دقیقه ای: فعالیت های فیزیکی اثر بالایی روی افزایش بهره وری، تمرکز و خلاقیت دارند. برای مثال از جایتان بلند شوید، از پله ها بالا و پایین بروید، از ساختمان بیرون بروید و حرکات ورزشی ساده انجام دهید. مهم نیست چه حرکتی انجام می دهید؛ مهم این است که حرکات فیزیکی، خون را در بدن به حرکت درمی آورد و احساس شادابی را افزایش می دهد. یک وقفه پنج دقیقه ای اگر با حرکات مناسب همراه باشد، اثرش از استراحت 30 دقیقه ای بیشتر است. اگر پنجره ای دارید که رو به منظره سر سبز باز می شود، هرازگاهی به بیرون خیره شوید و از تماشای منظره لذت ببرید. تحقیقات نشان داده اند تماشای مناظر طبیعی منجر به عملکرد بهتر تمرکز می شود.

وقفه های 30 دقیقه ای: پیاده روی سریع برای وقفه 30 دقیقه ای بهترین پیشنهاد است. پشت میز نشستن برای ساعت های متوالی انرژی را بشدت کاهش می دهد. اگر هوا بارانی یا سرد است چند بار از پله ها بالا و پایین بروید، در محوطه پارکینگ قدم بزنید یا در اطراف ساختمان پیاده روی کنید.

گاهی اوقات تمیز یا مرتب کردن محیط کار بهترین وقفه است. شلوغی و نامرتب بودن رابطه مستقیمی با استرس دارد. نامرتب بودن این ذهنیت را در خودتان و دیگران ایجاد می کند که هیچ کنترلی روی اوضاع اطراف خود ندارید.

وقفه های 60 دقیقه ای: اگر می خواهید 60 دقیقه استراحت کنید حتما از محیط کار خارج شوید. با دوست یا همکارتان بیرون از محل کار ناهار یا قهوه بخورید. صحبت کردن با همکاران نه تنها برای بهبود روابط خوب است بلکه میزان استرس را کاهش می دهد.