آرشیو شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۳
فرهنگ: ادبیات و هنر
۸

بخشی

استاد زنگ شاهی سرپا شد

سکته کرده و چند روز پیش راهی بیمارستان شده بود؛ چندی است به علت بیماری دیابت یک پایش را از دست داده و در مجموع حال و روز خوشی نداشت، اما خوشبختانه برجسته ترین نوازنده ساز قیچک در بلوچستان از بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) زاهدان ترخیص شده و به خانه رفته است. مهر خبر داده که آخر هفته گذشته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان از پهلوان رسول بخشی زنگ شاهی عیادت کرده و گفته که وضعیت درمانی، مراقبت های پزشکی و تلاش کادر درمانی در شرایط مطلوبی بوده است.

تپش دوباره نبض شمس العماره

بعد از حدود 150 سال، دوباره صدای ساعت شمس العماره در روزهای اول شهریور شنیده خواهد شد. این ساعت برای خودش داستان جالبی دارد و یکی از معروف ترین ساعت های ایران است که ملکه ویکتوریا در سال 1252 آن را به ناصرالدین شاه قاجار اهدا کرد، اما صدای بلندش اهالی کاخ گلستان را آزار می داد! همان اوقات که برسر بلندترین عمارت تهران قرار گرفته بود، یعنی در سال 1255 در اثر یک دستکاری برای کم کردن صدایش خاموش شد و هیچ گاه کار نکرد.

اکنون مسئولان کاخ گلستان تصمیم دارند تا این بار هزینه نگهداری آن و تعمیر دوباره اش را بدهند تا در میان شلوغی و سر و صدای خیابان ناصرخسرو و میدان ارگ، صدای این ساعت باز هم شنیده شود