آرشیو شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۳
فرهنگ: ادبیات و هنر
۸

عطف

زندگی سلینجر برنده جایزه آکادمی گنکور

کتاب «سلینجر صمیمی» که توسط انتشارات رابرت لافونت منتشر شده جایزه بهترین بیوگرافی آکادمی گنکور را از آن خود کرد. سلینجر نویسنده مشهور آمریکایی که سال 2010 درگذشت، از زمان انتشار کتاب «ناتور دشت» در سال 1951 و در زمانی که 32 سال داشت، به شهرت رسید اما شهرت و موفقیت امکانی برایش فراهم کرد تا زندگی ای منزوی و به دور از اجتماع و رسانه ها برای خودش بسازد.

سلینجر زندگی دراماتیکی داشت؛ دختر مورد علاقه اش با چارلی چاپلین ازدواج کرد و رویایش برای راه یافتن به هالیوود، فرجامی پیدا نکرده بود. این زندگی پرکشش به قلم دنیس دمونپیون با نگاهی به رمان «ناتور دشت» در کتاب «سلینجر صمیمی» در 400 صفحه روایت و به قیمت 21 یورو منتشر شده است. دنیس دمونپیون نویسنده و روزنامه نگار 64 ساله فرانسوی که سابقه کار برای خبرگزاری فرانسه و لیبراسیون را دارد، کتاب بیوگرافی «میشل اولبک» نویسنده مشهور فرانسوی را نیز نوشته است.

یادگار دلبند

کتاب ها را به بغل می گیرد و چیزی زیر لب زمزمه می کند که متوجه نمی شوم. مطمئنا نجواهای عاشقانه مادری با فرزندش است که با سرازیر شدن اشک از چشمان کم سوی مادر خاتمه می یابد. اشک هایش را پاک می کند و می پرسد:

«این کتاب ها را کسی به امانت می برد؟» می گویم: «بله خانم... ما از دانشجویان رشته عمران اعضای زیادی داریم. مخصوصا کتاب «مهندسی ترافیک» و «هیدرولیک کانال های باز» را زیاد می برند.» اشک و لبخندش درهم می آمیزد. این کتاب ها تنها دلخوشی مادری است که فرزندش را براثر سانحه ای در کوه از دست داده و بعد از دو سال تصمیم گرفته کتاب هایش را به کتابخانه اهدا کند و حالا با دیدن مفید فایده بودن یادگاری های فرزند دلبند از دست رفته اش احساس شادی و آرامش می کند.