آرشیو دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۳۶
فرهنگ: ادبیات و هنر
۸

رنگ و بوم

دورهمی گالری ها برای یک آرت فر

امروز یک گام برای توسعه منابع و زیرساخت های برگزاری یک آرت فر بین المللی در تهران برداشته می شود و این گام برگزاری تیرآرت است که در آوا سنتر برگزار می شود. در اولین نسخه تیرآرت، نمایشگاهی با مشارکت ده گالری واقع در تهران، با تمرکز بر هنر معاصر و پیشروی ایرانی برگزار شده و آن طور که ایران آرت نوشته این رویداد قرار است گالری ها، مجموعه داران، بازیگران و علاقه مندان عرصه هنر و مخاطبان عام را با هدف ایجاد فرصتی نو برای مواجهه با هنر معاصر ایران، گرد هم بیاورد.

نخستین نسخه تیرآرت دستچینی از گالری های تهرانی را زیر یک سقف جمع می کند و با این که این در شکل فعلی محدود به تهران است، طراحی و اجرای آن به نحوی بوده که مطابق با استانداردهای بین المللی باشد.

برگزارکنندگان این رویداد هنری امیدوارند در نسخه های بعدی، به رویدادی بزرگ تر با افق های گسترده تر تبدیل شود. تیرآرت توسط هرمز همتیان (موسس و مدیر زیرزمین دستان) راه اندازی شده و توسط مریم مجد، یکی از مدیران گالری اثر مدیریت می شود. تیرآرت، میزبان هفت نشست تخصصی درباره زوایای مختلف هنرهای تجسمی نیز خواهد بود که از پنجم تا نهم تیرماه با موضوعات مختلف و با حضور کارشناسان داخلی و خارجی برگزار می شود. این رویداد از سه شنبه تا شنبه، پنجم تا نهم تیرماه از ساعت 2 تا 8 بعدازظهر آماده دیدار مردم است.

افزایش نگارخانه ها و کتابخانه های شهر

مرکز آمار ایران اعلام کرده تعداد کتابخانه های عمومی کشور در سال 95 نسبت به سال 85، 93 درصد افزایش یافته و مثلا در تهران، تعداد کتابخانه ها از 1729 کتابخانه در سال 1385، به 3346 کتابخانه در سال 1395 رسیده و تعداد اعضای کتابخانه ها هم رشد 120 درصدی داشته است. سرانه کتاب در کتابخانه های عمومی نیز افزایش پیدا کرده و این افزایش مختص شهر تهران نبوده است.

در خبر دیگری اعلام شده شش نگارخانه جدید در سه ماهه اول امسال، از دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت در تهران مجوز گرفتند.