آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۴۰
شهرستان ها
۷

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان: عمر سد وشمگیر به پایان رسیده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: 95 درصد آب های زیرزمینی در گلستان مورد استفاده قرار می گیرد که اگر جلوی آن گرفته نشود در استان دچار فرونشست زمین خواهیم شد.

علی نظری اظهار کرد: با 40 درصد صرفه جویی آب در شهر گرگان که از دور دست تامین می شود می توانیم 600 لیتر در ثانیه معادل40 الی 50 چاه آبی که به صورت هم زمان روشن باشد. صرفه جویی کنیم.

وی افزود: در صورتی که مدیریت عرضه و مصرف صورت نگیرد منابع آبی استان نیاز استان را تامین نمی کند.

نظری افزود: باید تلاش کنیم آبیاری نوین جایگزین آبیاری سنتی در گلستان شود تا حداقل پرت در انتقال آب در نقطه مصرف شده و با مصرف صحیح مشکل کمبود آب در استان را حل کنیم.

وی گفت: با کشت محصولات کم آب طلب می توانیم راندمان آب را در واحد محصول افزایش و میزان برداشت محصول در یک واحد مترمعکب را افزایش دهیم.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان با اشاره به تمام شدن عمر سد وشمگیر اظهار کرد: در رابطه با این سد مطالعاتی انجام شده است و به این نتیجه رسیدیم در این سد دیگر لایروبی معنا ندارد و پر هزینه است، بنابراین تصمیم گرفتیم طرح حیات بخشی را اجرا کنیم و دیواره سد را به اندازه دو متر از پیرامون بالا بیاوریم، ما به دنبال تامین اعتبار هستیم تا سرریز را اجرا کنیم که هزینه بالایی دارد و مذاکراتی با وزارت دفاع هم انجام شده تا با سرمایه گذاری آنها این پروژه انجام شود.

نظری گفت: عمر سد وشمگیر به اتمام رسیده و باید دوباره احیا شود.

وی افزود: اگر در گلستان سدسازی نکنیم آب ناشی از بارندگی به دریا ریخته می شود و برای شیرین سازی و قابل مصرف بودن باید دوباره کاری انجام دهیم که مستلزم هزینه است پس این آب باران را مستقیما در پشت سدها ذخیره می کنیم.