آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۴۰
ورزش
۱۶

تنها اشتباه VAR؛ پنالتی ایران!

روزنامه تایمز در مطلبی یکطرفه نوشت تنها اشتباه کمک داور ویدئویی تا اینجای جام جهانی، اعلام پنالتی برای ایران بوده است!

کمک داور ویدئویی یا VAR حواشی فراوانی برای این جام جهانی به همراه داشته و مناقشات مختلفی را ایجاد کرده است. این فناوری در سه بازی ایران نیز جنجال های مختلفی را ایجاد کرد که اوج آن به بازی با پرتغال رسید.

حال روزنامه تایمز و یکی از معتبرترین رسانه های بریتانیا، در گزارشی به نقل از هیات بین المللی IFAB موارد استفاده کمک داور ویدئویی و همچنین نقش آن در جام جهانی را بررسی کرده است. در این گزارش آمده است: دو مدیر از هیات بین المللی IFAB به روزنامه تایمز گفته اند که پس از بررسی VAR به این نتیجه رسیده ایم که تنها یک اشتباه در جام جهانی در این خصوص وجود داشته و آن هم اعلام پنالتی برای ایران در بازی با پرتغال بوده است. آنها معتقدند تمام تصمیمات دیگر درست بوده و از بی عدالتی بزرگ جلوگیری شده است. در 36 بازی نخست، 14 بررسی رسمی VAR وجود داشت و هر چند در برخی تصمیمات اعتراض های مختلف و نظرات گوناگونی وجود داشت. مدیران IFAB می گویند که تنها داوری که از این سیستم به اشتباه استفاده کرد، انریکه کاسرس داور پاراگوئه ای بازی ایران پرتغال در روز دوشنبه بود.

IFAB انجمن بین المللی فوتبال و تنها نهاد دارای صلاحیت قانونگذاری در ورزش فوتبال است و از نمایندگان فیفا و 4 اتحادیه فوتبال بریتانیا (اتحادیه فوتبال انگلستان، اتحادیه فوتبال اسکاتلند، اتحادیه فوتبال ولز و اتحادیه فوتبال ایرلند شمالی) تشکیل می شود. نمایندگان فیفا 4 حق رای و نمایندگان هر یک از اتحادیه های بریتانیایی یک رای دارند. مصوبات این هیات باید دست کم از 6 رای مثبت برخوردار باشد.