آرشیو پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۳۸
هنر و ادبیات
۶
آلبوم هفته

«عاشق کیست» اثر امیر پورخلجی با صدای شهرام ناظری

چون من همه معشوق شدم عاشق کیست؟

محمدجواد صحافی

نام شهرام ناظری در میان اهالی هنر بر هیچ کس پوشیده نیست. او بخشی از اعتبار و آبروی موسیقی ایران است که خود با تلاش های شبانه روزی اش توانسته به این مهم دست یابد. هم اکنون ناظری میلیون ها طرفدار در ایران دارد و صدایش حتی دایره جغرافیایی ایران را هم در نوردیده است. فعالیت های مداوم شهرام ناظری روی اشعار مولانا، این شاعر بزرگ را بیش از گذشته به جهانیان شناساند. با این حال او همواره در کنار اجرای موسیقی روی اشعار مولانا، نگاهی نیز بر اشعار سایرین داشته و در این راه با آهنگسازان جوان بسیاری نیز همکاری کرده است که نتیجه ای مثبت نیز به همراه داشته است: فردوسی و ابوسعید ابوالخیر از جمله این شاعران هستند که در آلبوم های اخیر توجه ویژه ای به آنها شده است. آلبوم پیشنهادی این هفته از ویترین موسیقی ایرانی نیز اثری است با عنوان «عاشق کیست» که امیر پورخلجی، آهنگساز جوان موسیقی، به مناسب هزاره ابوسعید ابوالخیر در فضای ارکسترال و با همراهی ارکستر سمفونی مترو پولیتن پراگ در استودیو موسیقی تلویزیون دولتی چک ضبط و اجرا کرده است. این آلبوم دارای 13 قطعه موسیقی است که 17 شعر از دوبیتی های ابوسعید ابوالخیر با صدای ناظری به مخاطبان عرضه شده است. یکی از نقاط قوت این آلبوم را می توان حضور محمدرضا شفیعی کدکنی در مقام مشاور ادبی دانست که باعث شده خواننده، اشعار را به بهترین شکل ممکن و با درستی تمام به مخاطب خویش عرضه کند.

ناظری اما تجربه اجرا در چنین فضایی را در آلبوم های پیشین خود نیز داشته است، او در آلبوم «یادگار دوست» که به آهنگسازی کامبیز روشن روان در سال 1363 و به مناسبت هشتصدمین سالگرد مولانا منتشر شد، دوبیتی های مولانا را در فضای موسیقی ارکسترال اجرا کرد با این تفاوت که در «یادگار دوست» جدای از صدای ناظری، عبدالله آقازاده نیز به عنوان گوینده، برخی دوبیتی های مولانا را دکلمه می کند. در مقابل در آلبوم «عاشق کیست» موسیقی و کلام هر دو به یک اندازه درخلق اثر نقش داشته اند که می توان این طور برداشت کرد که آهنگساز تمام تلاش خود را برای حضور بیشتر شعر در کنار موسیقی انجام داده است.

این نکته نیز قابل ذکر است که شهرام ناظری، در برخی آلبوم های قبلی خود همچون «چشم به راه»، «حیرانی» و «لولیان» اشعار ابوسعید ابوالخیر را اجرا کرده است. با این تفاسیر و گذشته از سابقه خواننده اثر در موسیقی ایرانی، می توان انتخاب شهرام ناظری توسط آهنگساز را برای اجرا در این آلبوم، انتخابی هوشمندانه و دقیق دانست. او که پیش تر در آلبوم هایش ثابت کرده بهترین گزینه برای خوانش اشعار عرفانی است، توانسته در «عاشق کیست» اشعار عمیق و عارفانه این شاعر نامدار را به بهترین شکل ممکن اجرا کند. اجرای دقیق ناظری و آهنگسازی مثال زدنی پورخلجی به اندازه ای است که می تواند شنونده را در درک درست شعر یاری رساند.

به هر روی اگر اهل شنیدن موسیقی ایرانی هستید، پیشنهاد می شود این آلبوم را که دی ماه سال 1396 وارد بازار موسیقی شد، تهیه کنید و از شنیدن آن لذت ببرید.