آرشیو شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۳۱
فرهنگی
۲۲
خبر

تخیل ناب برنده جایزه آرتور سی کلارک

«ایران»: «آن چارناک» با رمان «رویاهای پیش از هستی» توانست جایزه داستان علمی تخیلی آرتور سی کلارک سال 2018 را از آن خود کند.

به گزارش گاردین، «رویاهای پیش از هستی» یا «رویاهای قبل از آغاز زمان» به نقطه ای از جهان اشاره می کند که هیچ انسانی دچار ناباروری نیست. جایی که ناباروری از زندگی آدمیان رخت بربسته است و هر زاد و ولد منطق خاص و ماشینی خود را پیدا کرده است. در این ناکجاآباد آدم ها دیگر به طور طبیعی بچه دار نمی شوند و زایمان نمی کنند و جنین های مصنوعی ساخته شده در آزمایشگاه ها جای جنین های طبیعی را گرفته اند. جنین هایی با مغز های ساخت دست بشر. داستان در آینده ای نه چندان دور رخ می دهد؛ در سال 2034.

چارناک که پیش از این رمان هایی چون «محافظ» و «دانشمند جدید» را هم نوشته است، نخستین رمانش را با عنوان «یک زندگی محاسبه شده» در سال 2013 منتشر کرد و بعد از آن چاپ کتاب هایش را به موسسه آمازون سپرد؛ و حالا «رویاهای پیش از هستی» این نویسنده توانسته جایزه معتبر داستا ن های علمی تخیلی آرتور سی کلارک را برای سومین رمان به دست آورد.

آرتور چارلز کلارک، معروف به آرتور سی. کلارک، نویسنده، مخترع و دانشمند بریتانیایی بود که رمان علمی تخیلی بسیار معروف او با نام «2001: اودیسه فضایی» (که استنلی کوبریک بر اساس آن و با همین نام فیلم تحسین شده ای را ساخته است) زبانزد است، آخرین بازمانده گروهی بود که «بزرگان سه گانه علمی-تخیلی» نامیده می شدند و دو عضو دیگر این مجموعه «رابرت هاینلین» و «آیزاک آسیموف» بودند. حایزه نقدی آرتور سی کلارک، به یاد این نویسنده هر سال(از سال 1987 به این سو) به بهترین اثر خلق شده در ژانر علمی تخیلی در بریتانیا اهدا می شود.