آرشیو دوشنبه ۱ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۵۹
اقتصادی
۴

عضو کمیسیون اصل 44 مجلس: بخش خصوصی نباید در اختیار مدیران دولتی باشد

عضو کمیسیون اصل 44 مجلس گفت: علاوه بر مالکیت باید مدیریت و ساختار بنگاه ها در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، نه اینکه بنویسیم بخش خصوصی اما قدرت در اختیار مدیران دولتی باشد.

به گزارش صدا و سیما، عبدالرضا مصری در یک برنامه تلویزیونی درباره خصوصی سازی اظهار داشت: ما خصوصی سازی را با فروش بنگاه های دولتی اشتباه گرفته ایم. نمی شود با حفظ ساختار دولتی و واگذاری مالکیت، خصوصی سازی کرد.وی افزود: قانون کامل است و مشکل در اجرای قانون است، ما در مجلس بارها از دولت محترم خواسته ایم اگر مشکلی به لحاظ قانون هست بگویند تا برطرف کنیم. عضو کمیسیون اصل 44 مجلس گفت: علاوه بر واگذاری مالکیت، باید مدیریت و ساختار بنگاه ها کاملا در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، نباید بنویسیم بخش خصوصی، اما همچنان قدرت در اختیار مدیران دولتی باشد. باید مسئولیت ها را هم به بخش خصوصی واگذار کنیم و بعد از آن اجرای تعهدات را بخواهیم.

مصری تاکید کرد: کشور ما نسخه خصوصی سازی متناسب با ویژگی های خودش می خواهد و پیش نیاز این کار هم مطالعه است.

همچنین رئیس سازمان خصوصی سازی در این برنامه گفت: من با جرات و شفاف عرض می کنم یک مورد فساد در سازمان خصوصی سازی وجود ندارد. در هیئت واگذاری چهار نفر صاحب رای هستند، دو نفر وزیر و دو نفر نماینده از بخش خصوصی و اگر نمایندگان بخش خصوصی از حقشان به خوبی استفاده نمی کنند خودشان باید پاسخگوی این موضوع باشند.

پوری حسینی، قانون اصل 44 را قانونی مترقی دانست و افزود: در واگذاری ها ما وظیفه نظارت هم داریم و با بنگاهی که بعد از واگذاری به وظایف و تعهداتش عمل نکند قطعا برخورد می کنیم.

وی با بیان اینکه در ذات خصوصی سازی مقاومت هم وجود دارد ادامه داد: قاعدتا دولتی هایی که در بنگاهی که قرار است واگذار شود ذینفع هستند، قطعا دربرابر واگذاری مقاومت خواهند کرد.

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره واگذاری تعهدی گفت: ما هم واگذاری تعهدی به اهل آن را بلد هستیم و طبق قانون اصل 44 در این زمینه دستمان بسته نیست، اما هیچ یک از مجریان دل و جرات این کار را ندارند که شرکتی یا بنگاهی را رایگان یا با بهایی اندک به اهلش بدهند و از او اجرای تعهدات را بخواهند.