آرشیو دوشنبه ۸ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۵
سلامت
۱۴
سیب سلامت

با دکتر محمدرضا فرتوک زاده، فوق تخصص قرنیه چشم

سلامت بینایی در سالمندی

چرا تشخیص رنگ در سالمندی مشکل می شود؟

عدسی در افراد جوان شفاف است وقتی سن بالا می رود آرام آرام ضخیم می شود و رنگش به زردی می گراید. به همین دلیل برای سالمند تشخیص رنگ سفید و زرد مشکل می شود و اشیای سفید را کمی زرد می بیند. تشخیص بین سبز و آبی هم مشکل می شود. این افراد توپ سبز و توپ آبی را هنگام ورزش کردن نمی بینند. از این مهم تر تشخیص رنگ داروهاست. رنگ داروها درطیف سبز و آبی و طیف سفید و زرد اشتباه می شود. تشخیص رنگ بنفش از سبز و قهوه ای تیره از خاکستری مشکل می شود. همچنین کاهش نور توانایی سالمند را در تشخیص رنگ ها کاهش می دهد. پس باید محلی که قرص، دارو و لباس ها را می گذارد نور خوبی داشته باشد.

علت اینکه سالمندان هنگام مطالعه دچار آبریزش از چشم می شوند و با استراحت بهبود می یابند، چیست؟

این عارضه به علت خشکی چشم ناشی از سالمندی است. این افراد هنگام مطالعه، نگاه کردن به تلفن همراه و تلویزیون چشم را باز نگه می دارند و پلک نمی زنند. خشکی چشم این مواقع خود را نشان می دهد. برای این افراد اشک مصنوعی توصیه می شود که اگر خوب نشدند از خونشان نمونه می گیریم و در آزمایشگاه روی آن کارهایی انجام می دهیم و به جای اشک مصنوعی از آن استفاده کنند.

آیا مصرف آب هویج در سالمندان مفید است؟

بله، تغذیه تاثیر زیادی دارد بویژه سالمندان که به علل مختلف ازجمله تهوع، دل درد، ناتوانی در جویدن، ناتوانی در تهیه و آماده سازی غذا دریافت تغذیه ای شان کم است. هویج، سبزیجات تازه و میوه تازه برایشان مفید است. انگور یاقوتی، آلبالو، گیلاس، توت سیاه و شاه توت نیز برایشان مفید است.

آیا می توان از بیماری لکه زرد موجود در چشم خودداری کرد؟

بله، البته باید از دوران جوانی و میانسالی از اشعه UV با استفاده از عینک آفتابی و کلاه لبه دار پرهیز شود. همچنین پرهیز از رفتن به بیرون در ساعت 10 تا 14 مصرف خوراکی های آنتی اکسیدان و مصرف ویتامین و مکمل های مورد نیاز سالمندی ضروری است.