آرشیو سه‌شنبه ۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۶۶
سلامت
۱۴

کپک های مواد غذایی زیر ذره بین

دکتر مریم قادری قهفرخی

کپک ها گروهی از میکروارگانیسم های موجود در مواد غذایی هستند که می توانند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا مشکلات تنفسی شوند. برخی از آنها در شرایط خاصی تولید مایکوتوکسین یا سموم قارچی کرده که می تواند به بیمار شدن مصرف کننده منجر شود.

پس این باور که با برداشتن بخش کپک زده خطر رفع می شود، اشتباه است.

رشد کپک ها در محیط های گرم و مرطوب تسریع می شود. مایکوتوکسین ترکیبات سمی و خطرناکی هستند که به وسیله کپک های خاص بویژه در دانه ها، غلات و مغزها تولید می شوند، اما امکان تولید آنها در آب انگور و سیب و نیز کرفس وجود دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا گزارش داده است، حدود 25درصد محصولات غذایی جهان مستعد کپک زدگی و تولید مایکوتوکسین هاست که در این بین آفلاتوکسین از اهمیت بیشتری برخوردار است. آفلاتوکسین یک سم سرطان زاست که در بسیاری از غذاها و خوراک های دام یافت می شود، اما منشا اصلی آن ذرت و بادام زمینی است.

به رغم این که کپک ها گرما دوست هستند، اما توانایی رشد در یخچال را نیز دارند. بنابراین از کپک زدگی مربا، ژله ها و فرآورده های گوشتی نمکی در یخچال تعجب نکنید. پس یخچال خود را در فواصل کوتاه با مواد ضد عفونی کننده، تمیز کنید. هر گونه کپک باید از سطوح بویژه قسمت های پلاستیکی تراشیده یا شسته شود.

در صورت مشاهده هرگونه علائم کپک زدگی از خرید مواد غذایی اجتناب کنید. در صورتی که بخشی از ماده غذایی کنسروی بدون استفاده باقی ماند، آن را از قوطی در باز به ظروف در دار مناسب منتقل و در یخچال نگهداری کنید. هیچ گاه مواد غذایی مستعد را در محیط یا در یخچال به صورت روباز قرار ندهید و تا جای ممکن از پوشش های پلاستیکی برای آنها استفاده کنید.

هرگز این مواد کپک زده را حتی پس از برداشتن کپک مصرف نکنید:

مواد غذایی پخته از قبیل: پاستا، حبوبات، گوشت طیور

پنیرهای نرم، خامه ای یا اسلایس شده

ماست و خامه

میوه و سبزیجات نرم

نان، بادام زمینی، حبوبات و مغزها

رب گوجه فرنگی

در مورد پنیرها یا سبزیجات (هویج یا کلم) سخت می توانید بخش کپک زده را با چاقو جدا کرده و در صورت اطمینان از عدم نفوذ کپک به بخش های زیرین، بخش باقیمانده را پس از پوشش دهی در یخچال نگهداری کنید.