آرشیو دوشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۸۳
صفحه آخر
۲۰

مقابله بروکلی با سرطان

مطالعه جدید نشان می دهد مصرف سبزیجات پربرگ نظیر کلم برگ و کلم بروکلی می تواند به حفظ روده سالم کمک کرده و از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری کند.

به گزارش مهر، یافته ها نشان می دهد موش های تغذیه شده با رژیم غذایی سرشار از C3I که هنگام هضم سبزیجاتی نظیر بروکلی و کلم تولید می شود، از التهاب روده و سرطان روده بزرگ در امان بودند چراکه C3I موجب فعال شدن پروتئینی موسوم به AhR (گیرنده آریل هیدروکربن) می شود.

AhR به عنوان یک سنسور محیطی عمل کرده و سیگنال ها را به سلول های ایمنی و سلول های اپیتلیال در لایه مخاطی روده منتقل و از ما در مقابل واکنش های التهابی میلیاردها باکتری ساکن در روده حفاظت می کند. در این مطالعه، زمانی که موش های اصلاح ژنتیکی شده با رژیم غذایی سرشار از C3I تغذیه شدند، به التهاب یا سرطان مبتلا نشدند. موش های اصلاح شده ژنتیکی قادر به تولید یا فعال سازی AhR در روده هایشان نیستند.

همچنین محققان دریافتند موش های عادی تغذیه شده با رژیم غذایی استاندارد یا رژیم غذایی سرشار از C3I مبتلا به تومور نشدند، اما موش های تغذیه شده با رژیم غذایی کنترل تصفیه شده در مدت ده هفته به تومور روده مبتلا شدند.

پژوهشگران تاکید می کنند: «این نتایج نشان می دهد حتی بدون فاکتورهای پرخطر ژنتیکی، رژیم غذایی خالی از سبزیجات می تواند به سرطان روده بزرگ منجر شود.»