آرشیو شنبه ۱۰‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۶۴
سیاسی
۳

موگرینی: تلاش ما برای بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام ادامه دارد

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: اروپا برای بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام به تلاش هایش ادامه می دهد. به گزارش تسنیم، فدریکا موگرینی پس از پایان نشست غیررسمی دو روزه وزیران خارجه اتحادیه اروپا ضمن استقبال از گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به برجام گفت: «کار ما با کشورهای عضو توافق هسته ای و شرکای دیگر در جهان ادامه دارد تا اطمینان حاصل کنیم که ایران و شهروندان ایرانی از روابط اقتصادی با کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر در جهان منتفع شوند.» موگرینی همچنین به نشست قریب الوقوع وزیران خارجه اروپا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درباره سوریه اشاره کرد و افزود: «ما نشستی در سطح وزیران در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درباره سوریه خواهیم داشت. دینامیک های منطقه ای برای صلح در سوریه مهم هستند و ما در این زمینه، درباره نقش منطقه ای ایران که دغدغه ای جدی برای همه ماست، گفت و گو کردیم. نیاز به پرداختن به این موضوع است.»

نماینده عالی اروپا در سیاست خارجی که برای دیدار با رئیس جمهوری اتریش به این کشور سفر کرده بود، همچنین حفظ برجام را کاری چالش برانگیز خواند.

موگرینی پس از دیدار خود با «الکساندر فن در بلن» ضمن اشاره به اینکه «توافق هسته ای پس از مذاکراتی طولانی در وین به دست آمده است»، گفت: «ما باید روح توافق هسته ای را حفظ کنیم». نماینده عالی اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، با اعلام اینکه «طرف های توافق باید برای امنیت خودشان توافق را حفظ کنند»، بیان کرد: «توافق جواب داده است. حفظ توافق با توجه به اعمال مجدد تحریم های امریکا، کار چالش برانگیزی است». موگرینی در ادامه با اشاره به ادامه همکاری ها با اتریش و سایر کشورها بر سر موضوعات توافق برجام، گفت: «ما باور داریم که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی حیاتی است و حال که به توافقی کارساز برای منع گسترش سلاح های هسته ای دست یافته ایم، باید از آن توافق پشتیبانی کنیم.»