آرشیو شنبه ۱۰‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۶۴
سیاسی
۳

پاسخ دفتر آیت الله مکارم شیرازی به رحیم پور ازغدی: تعبیر کارخانه تولید انبوه مرجعیت هم خلاف واقع است هم توهین آمیز

حواشی مربوط به تجمع بحث برانگیز 25 مرداد فیضیه قم هنوز هم ادامه دارد. پس از توضیحات مقام های نظامی سپاه استان قم به آیت الله مکارم شیرازی درباره دخالت نداشتن در این ماجرا، حالا دفتر این مرجع تقلید نیز بیانیه ای صادر کرد تا به گفته خود، به پرسش ها و شبهات برخی طلاب درباره چرایی موضع گیری شدید این مرجع تقلید درباره آن رویداد، پاسخ دهد.

توضیحات جدید دفتر آیت الله مکارم، دو روز پس از آن صادر شد که حسن رحیم پور ازغدی، در نخستین و تنها واکنش به این حواشی، نه تنها از سخنان خود پوزش نخواست یا توضیحات تکمیلی برای رفع شبهات نداد، بلکه آنها را به امام(ره)، شهید مطهری و دیگر بزرگان نظام متصل کرد.

به نظر می رسد به همین دلیل بود که دفتر آیت الله مکارم، به زعم رحیم پور ازغدی، با مرور گفته ها و نقل قول مستقیم جملات او در این سخنرانی، بار دیگر بر نادرستی ادعاهای او و ناآشنایی این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حوزه علمیه و تلاش های علمی مراجع و علما تاکید کرد.

توضیحات دفتر آیت الله مکارم شیرازی، به نوعی بازخوانی مراسم زیرزمین فیضیه قم و چرایی اتخاذ واکنش صریح از سوی این مرجع تقلید است. در این توضیحات، با اشاره به اینکه «این گوینده محترم (رحیم پور ازغدی) که سوابق خوبی دارد در مدرسه فیضیه در سخنرانی خود مطالبی را عنوان کرد که نشان می دهد، متاسفانه هیچ آگاهی از وضع حوزه علمیه ندارد» آمده است: «ایشان می گوید: «ریشه سکولاریزم در حوزه است، سکولاریزم یعنی چه؟ یعنی تفکیک دین از حکومت و دولت و تمدن، تفکیک نظری وقتی است که شما حرفی ندارید» این در حالی است که انقلاب از حوزه های علمیه برخاسته و الان هم مهم ترین پشتیبان انقلاب حوزه های علمیه و مراجع بزرگ هستند. اگر اقلیت کوچکی در حوزه خلاف این عمل می کنند، آن را نمی شود به حوزه تسری داد، بیشترین شهیدان انقلاب را حوزویان دادند.» این بیانیه با نقل جمله دیگر ازغدی مبنی بر اینکه «شما پنج تا درس خارج. نه یک درس خارج فقه در قم، نجف، مشهد و اصفهان دارید که پرسش ها را از بیرون بگیرد» این طور توضیح داد: «این در حالی است که در بسیاری از دروس خارج حوزه علمیه مخصوصا مراجع و بویژه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مسائل مستحدثه را عنوان کرده و پاسخ لازم را فراهم کردند و کتاب های زیادی در این زمینه نوشته و منتشر شده که تمام پرسش ها را از بیرون گرفته اند و فهرست این کتاب های چاپ شده حداقل به یکصد و پنجاه کتاب می رسد.»

در ادامه این بیانیه، رحیم پور ازغدی بی اعتنا به فقه جواهری توصیف و اضافه شد: «ایشان می گوید من شنیدم هفتصد، هشتصد رساله در قم می خواهند بدهند، ما اصلا هفتصد تا مرجع می خواهیم؟ این جور که کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید شروع شده، اینکه کاری نشد؟» اولا این عدد کاملا خلاف واقع است. یک دهم آن هم صحیح نیست. معلوم نیست از کجا این عدد را گرفته اند. ثانیا آیا تعبیر به «کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید» توهین به مرجعیت محسوب نمی شود؟!» در ادامه با اشاره به اینکه «این گوینده محترم می گوید چهارتا شرح و حاشیه را می خوانی و همان ها را می گویی و مرجع می شوی!» آمده است: «این هم سخن عجیبی است. بزرگان مراجع بعد از 40 یا 50 سال به آن مقام می رسند و در گذشته هم چنین بوده است.»

ادعای رحیم پور ازغدی

دفتر آیت الله مکارم شیرازی، با مرور جمله به جمله سخنرانی رحیم پور ازغدی در فیضیه قم، بار دیگر نادرستی ادعاهای او را نشان داد. این تلاش، دو روز پس از آن صورت گرفت که این عضو شورای انقلاب فرهنگی، در واکنش به انتقادها از محتوای سخنرانی او، خواسته بود متن و فیلم کامل سخنان وی منتشر شود.

زیرا وی معتقد است که هیچ سخن نادرست و بحث برانگیزی بر زبان نیاورده و آنچه گفته، اتفاقا کلام امام(ره)، اندیشه شهید مطهری و «عین جمله مقام معظم رهبری» بوده است.