آرشیو سه‌شنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۶۷
ایران زمین
۲۰

موفقیت دولت در تثبیت آب دریاچه ارومیه

ممانعت از کاهش سالانه 40 سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه نشان می دهد که دولت در تثبیت آب نگین آبی خطه آذربایجان موفق عمل کرده است.

«فرهاد سرخوش»، رئیس دفتراستانی ستاد احیای دریاچه ارومیه درآذربایجان غربی درگفت و گو با ایرنا با بیان اینکه از سال 76 تا 92 میزان آب ورودی به این پیکره آبی به یک ششم کاهش یافت، بیان کرد: اگر این روند ادامه می یافت و اقدامات ستاد احیا نبود، امروز دریاچه ارومیه وجود نداشت.

رئیس دفتراستانی ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: تکمیل طرح های انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه نیز 50 درصد از مشکلات مربوط به این پیکره آبی را حل می کند.

وی با اعلام اینکه تونل انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی 36 کیلومتر طول دارد، افزود: نزدیک به 23 کیلومتر از این طرح به اتمام رسیده و مابقی نیز تا پایان سال 98 اجرا می شود.

سرخوش با اعلام اینکه تاکنون بیش از 11 هزار میلیارد ریال برای احداث تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه هزینه شده، گفت: 10 هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر برای تکمیل این طرح نیاز است.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه برای تامین اعتبار این طرح هیچ مشکلی وجود ندارد، بیان کرد: اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود. دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و به دلیل توقف آب ورودی به آن در فصل گرما بیش از 60 درصد دریاچه خشک می شود. در صورت بهره برداری از طرح های انتقال آب، مشکل اصلی احیای نگین آبی خطه آذربایجان برطرف می شود.