آرشیو سه‌شنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۶۷
ایران زمین
۲۰

مشکلات شناورهای «سفاری» با افزایش ناگهانی قیمت سوخت

افزایش ناگهانی قیمت سوخت شناورهای «سفاری»(تجاری) مدتی است که برای صاحبان و ملوانان این شناورها مشکل ساز شده است. «سیدعلی موسوی گمارانی»، رئیس اتحادیه لنجداران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر به ایرنا، گفت: سوخت شناورها براساس مصوبه ته لنجی باید به صورت یارانه ای تحویل شود اما یک شبه همان سوختی که به نرخ بانکرینگ (بین المللی) محاسبه می شد، دو برابر شده است. این افزایش نرخ سوخت باعث شده همه شناورها زمین گیر و خلیج فارس از شناورهای چوبی ایرانی خالی شود. در شرایطی که همه مجامع بین المللی یا به صورت تحریم یا به صورت تهدید با ما برخورد می کنند، تنها آبراهی که امکان ارتزاق و داد و ستد با همسایگان وجود دارد، خلیج فارس است. با فعالیت شناورهای سفاری و حمل و نقل کالا بازار رونق و جمعیت قابل توجهی نیز مشغول به کار بودند ولی در این شرایط افزون بر بیکاری کارگران و لنجداران، بازار نیز از رونق افتاده و این مساله پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و گردشگری زیادی را به دنبال دارد.

موسوی گمارانی با تاکید بر اجرای مصوبه 16 خرداد امسال دولت درباره تامین سوخت شناورهای سفاری، گفت: با ابلاغ و اجرای این مصوبه در زمینه تامین سوخت یارانه ای برای شناورهای سفاری بخشی ازمشکلات فعالان این بخش برطرف می شود. براساس این مصوبه باید سوخت با قیمت داخلی در اختیار شناورها قرار گیرد تا دوباره به حرکت درآیند.

وی اظهار داشت: هرچند دولت به دنبال جلوگیری از قاچاق سوخت است ولی این افزایش قیمت راهکار درستی نیست چون با این کار به همه جامعه لنجداران که قاچاق نمی کنند، ظلم می شود.