آرشیو سه‌شنبه ۱۳‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۱۹۳
اقتصاد
۳

بازار ثانویه ارز باعث بالا رفتن هزینه تولید شد

دکتر محمدجواد توکلی، اقتصاددان با بیان این که بازار ثانویه ارز باعث بالارفتن هزینه تولید شده است، گفت: با شرایط موجود اقتصادی و ادامه این روند پیش بینی می شود قیمت پراید به 50 میلیون تومان نیز برسد.

به گزارش ایسنا، توکلی با تاکید بر این که بازار ثانویه با هدف ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای ارز به وجود آمد، ادامه داد: این بازار برای این به وجود آمد تا قیمت ارز را پایین بیاورد و نوسانات اتفاق افتاده را خنثی کند، ولی مشکل را شدیدتر کرد. دولت می توانست از ظرفیت پتروشیمی و فولاد و سایر صادرکننده های مواد خام برای کنترل نرخ ارز استفاده کند، اما به جای استفاده از ظرفیت آنها، مدیریت بازار و قیمت گذاری را به آنها سپرد.

وی ادامه داد: طبق تمامی نظرات اقتصادی، وقتی جمع زیادی تقاضاکننده وجود داشته باشد و از طرفی عرضه کننده ها به گونه ای شبه انحصاری و انحصاری باشند، عرضه کننده می تواند با عرضه قطره چکانی چیزی که در اختیار دارد - که در اینجا مساله ارز مطرح است - قیمت خود را بالا ببرد.

وی افزود: اطلاعاتی که از بازار ثانویه مخابره می شود نشان می دهد ارز عرضه شده در بازار ثانویه متقاضی چندان بالایی ندارد، زیرا واردکننده ها با چنین نرخی توانایی واردات ندارند. نرخ ارز خودخواسته تا 8500 تومان بالا رفت، آن هم به عنوان نرخی که اقتصاد ایران توانایی جذب آن را ندارد.

توکلی گفت: از نتایج این سیاست که به نظر سیاست کاملا اشتباهی است، افزایش هزینه های تولیدکننده های داخلی است. با توجه به ترکیب واردات، حدود 85 درصد واردات مواد اولیه یا مواد واسطه است و حدود 15 درصد از آن کالای نهایی است و از آنجا که مواد اولیه در بازار ثانویه تامین می شود، این سیاست باعث افزایش هزینه های تولید شده است.