آرشیو دوشنبه ۱۹‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۶۸۷۲
جهان
۲۲

خشم حیدر العبادی از افزایش درخواست های استعفا

با بالا گرفتن زمزمه ها برای استعفای نخست وزیر عراق، حیدر العبادی از نشست روز شنبه پارلمان عراق انتقاد کرد و آن را نشستی برای «براندازی» خواند. به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق طی بیانیه ای اظهار داشت: با وجود اینکه واقعیات و آمار را توضیح دادیم، به شکلی آشکار از این جلسه به عنوان فرصتی برای براندازی دولت و ایجاد شرایط جدیدی برای ائتلاف هایی استفاده شده که براساس آنها دولت آتی تشکیل می شود.

جلسه روز شنبه پارلمان عراق به شکلی ویژه به بررسی شرایط استان بصره اختصاص داشت. در این جلسه علاوه بر العبادی، قاسم الاعرجی وزیر کشور، عرفان الحیالی وزیر دفاع و وزیران منابع آب، بازسازی، بهداشت و استاندار بصره حضور داشتند. در این جلسه درگیری لفظی نیز میان العبادی و استاندار بصره شکل گرفت.

در پی نشست روز شنبه پارلمان جدید عراق، جریان حکمت ملی عراق به رهبری «سید عمار حکیم» در بیانیه ای با تاکید بر ضرورت پاسخگویی به مطالبات مردم بصره، خواستار استعفای مسئولان ناکارآمد و زمینه سازی برای فعالیت افراد شایسته و توانمندتر شد. همچنین ائتلاف های سائرون و الفتح، دو ائتلاف اصلی پارلمان عراق نیز خواسته خود را برای استعفای هرچه سریع تر دولت عراق مطرح کردند.

در حالی که فضای بصره آرام شده و دولت قانون منع آمد و شد را لغو کرده است، همچنان نگرانی هایی بابت اوج گیری خشونت هایی وجود دارد که به اذعان مردم بصره با هدایت نیروهای معاند داخلی تحت حمایت خارجی انجام شد. از همین رو نیز فرماندهی حشد الشعبی در استان بصره اعلام کرد: با توجه به اعلام برائت اهالی بصره از توطئه چینان، محافظت از شهر بصره، توقف ناامنی ها و حفظ جان مردم را وظیفه شرعی و انسانی خود می دانیم لذا باید به میدان بیاییم.