آرشیو سه‌شنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۵۲۰۵
سلامت
۱۴

گفت وگو با دکترعلی پناهی، متخصص طب فیزیکی: آرتروز قابل پیشگیری است

آرتروز یعنی چه؟

آرتروز یعنی آسیب دیدن و تخریب سطوح مفصل و از طرفی ضخیم شدن استخوان زیر مفصل و پیر شدن بافت مفصل که کارایی مفصل را از بین می رود و درد ایجاد می شود. شایع ترین مفصلی که درگیر آرتروز می شود، مفصل زانوست. علت این مساله، فرم وشکل مفصل زانو ست و به خاطر تحمل وزن است. همچنین آرتروز، مفصل های ران،لگن، مفصل شانه و محل اتصال قاعده انگشت شست به مچ دست و آرنج را درگیر می کند.

آیا همیشه مفاصل به آرتروز مبتلا می شوند؟

خیر. این بیماری قابل پیشگیری است. مهم ترین عامل آرتروز، داشتن زمینه ژنتیک است. اگر والدین مبتلا به آرتروز داریم باید بیشتر حواس مان باشد.

عوامل خطر آرتروز کدامند؟

چاقی. چون فشار بیشتری به زانو، ران و لگن وارد می شود.دوم این که در افراد چاق، عاملی به نام اینتر لوکین ترشح می شود که یک شاخص التهابی است که مفصل را تخریب می کند. افراد چاق، نمک و چربی و فست فود بیشتری مصرف می کنند. از طرفی با مصرف کم آب، مفاصل نیز دچار کم آبی شده و سطوح شان به هم سائیده می شود و تخریب صورت می گیرد.

از دیگر عوامل خطر افزایش سن است. هر چه مفصل بیشتر کار کند، بیشتر در معرض آرتروز قرار می گیرد.

آیا گزگز کردن و خواب رفتگی دست، نشانه آرتروز است؟

گزگز کردن نشانه آسیب عصب است. در آرتروز مفصل زانو، مفصل بزرگ می شود چون بافت استخوانی متورم و بزرگ می شود. دوم لبه های استخوانی تیز و برآمده شده و این مساله باعث آسیب عصب ها می گردد و آسیب عصب باعث درد و گزگز می شود.

برای کسانی که از تلفن همراه استفاده می کنند یا کار تایپ انجام می دهند، چه توصیه های پیشگیرانه دارید؟

در این حالت فقط مچ دست درگیر نیست. آرنج، گردن، شانه و مفصل شست هم درگیرند. ولی بیشترین جایی که آسیب می بیند گردن و قاعده شست دست است. فرد می تواند بعد از هر نیم ساعت تایپ از جا بلند شود. تمام مفاصل را حرکت بدهد. با این حرکت مایع مفصلی حرکت می کند و عضلات ناحیه از فشار زیاد آزاد می شوند.

برای پیشرفت نکردن آرتروز شست دست چه توصیه ای دارید؟

اگر با شست دست خود کاری انجام می دهید آن را کناربگذارید. یعنی نوع کارتان را تغییر بدهید و فشار را از روی آن بردارید