آرشیو چهارشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۳۲۴۲
سیاست
۱۵

کری: ترامپ راهبرد تغییر حکومت ایران را دنبال می کند

ایرنا: «جان کری» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در گفت وگو با شبکه خبری پی بی اس گفت که دولت ترامپ اساسا راهبرد تغییر حکومت ایران را دنبال می کند.

او در این مصاحبه گفت: دولت، تصمیم هایی گرفته که به شدت برای آمریکا خطرناک و غیرسازنده است؛ بگذارید از شما سوالی بپرسم؛ کدام کشور با ما همراه است؟ تنها کشورهایی در خاورمیانه که با ایران کینه ورزی داشته و سیاست آنها علیه این کشور متمرکز بوده است. کری افزود: اما کشورهایی که در مذاکرات برجام دخیل بودند، همه در تلاش برای حفظ این توافق هستند و نکته جالب اینکه ایران هم حامی و خواهان حفظ آن است. وزیر امور خارجه پیشین آمریکا ادامه داد: ترامپ با خروج از این توافق، متحدانمان را تنها گذاشته و آنها را خشمگین کرده است؛ موضع یک رئیس جمهوری معتدل- از دیدگاه ایرانی ها - را تضعیف و آنها را از مسیر تغییر و تعامل با دنیا دور کرده است.

کری ادامه داد: اکنون به موجب آنچه رخ داده، تندروها در ایران قدرت گرفته اند و ترامپ، موافقت سران ایرانی برای مذاکره با آمریکایی ها را دشوار کرده است؛ چراکه تندروها می گویند شما نمی توانید با آمریکا مذاکره و به آنها اعتماد کنید.

او دولت ترامپ را با دولت «ریچارد نیکسون» مقایسه کرد و با انتقاد از سیاست های حزب جمهوری خواه گفت: این حزب وفاداری به رئیس جمهوری را بالاتر از وفاداری به قانون اساسی آمریکا دانسته است. کری ادامه داد: سیاست های دولت تاثیر وحشتناکی روی موضع آمریکا در عرصه جهانی گذاشته به طوری که چین و روسیه مشتاقانه از این رئیس جمهوری سوءاستفاده می کنند.

کری با اشاره به دیدار سران آمریکا و روسیه در هلسینکی پایتخت فنلاند، آن را یک «رسوایی به تمام معنا» خواند. او در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به کتاب جدید خود، از مخالفت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا با برخی سیاست های پیشنهادی او برای جنگ سوریه سخن گفت و اظهار کرد که معتقد است پیروی نکردن از آن سیاست ها، به وضع امروز در سوریه انجامیده است.