آرشیو چهارشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۳۲۴۲
روزنامه فردا
۱۶
میدون و سوفیا

وضعیت تخم مرغ

پوریا عالمی

ایلنا گزارشی داده از هزینه های زندگی کارگری و گفته که «تخم مرغ ماشینی» مرداد سال گذشته کیلویی شش هزارو 500 تومان بوده و الان کیلویی 10 هزار تومان است و این یعنی 54 درصد رفته روی قیمت تخم مرغ ماشینی. این گزارش چندتا حسن داشت:

انواع تخم مرغ: اول اینکه ما فهمیدیم کارگرها تخم مرغشان هم ماشینی است مثل فرششان. خوشبختانه تخم مرغ طبقه مرفه کار دست است.

دانه ای یا کیلویی؟دوم اینکه ما فهمیدیم در کشور تخم مرغ را کیلویی حساب می کنند، درحالی که ما تا الان دانه ای می شمردیم که خود این جای خوشحالی دارد، چون نشان می دهد واحد تخم مرغ بیشتر از یکی، دوتاست و کشور از لحاظ تخم مرغی پیشرفت محسوسی داشته است.

تحلیل تخم مرغی: سوم اینکه ما فهمیدیم همه مسئولان و اقتصاددانان ما تحلیلشان ارزی و سکه ای است، اما نتیجه تخم مرغی دارد، درحالی که اگر درست تحلیل کرده بودند، ما مردم به جای اینکه برویم سکه و دلار بخریم، باید می رفتیم تخم مرغ می خریدیم که 54 درصد سود کنیم.

اخلال تخم مرغی: چهارم اینکه ما فهمیدیم در هر چیزی یک حکمتی هست، چون شما فکر کن اگر سال گذشته تحلیلگران می گفتند دلار و سکه نخرید که تخم مرغ 54 درصد سود خواهد کرد، آیا همه ملت الان دست به شانه تخم مرغ نبودند؟ و آیا توی اخبار جای اینکه بگویند فلانی را با یک مشت سکه طلا گرفتند که داشته بازار ارز را می اخلالیده، باید می گفتند فلانی را درحالی که در دست شانه تخم مرغ داشته توی بازار دستگیر کرده اند.

هر دست یک تخم مرغ: از طرفی با توجه به تورم موجود، شما بروید بازار نگاه کنید مردم هیچ چیزی نمی توانند بخرند و نهایتا می توانند توی بازار تخم مرغ بگیرند یا با تخم مرغ هایی که دستشان گرفته اند برمی گردند سمت خانه. آن وقت آیا تشخیص کسانی که دارند بازار تخم مرغ را می اخلالند و کسانی که چاره ای جز اقتصاد تخم مرغی ندارند، ساده بود؟

جمع بندی: سوفیا... عشقم... یک مرغه داشت توی مزرعه می دوید و در می رفت. بهش گفتند برای چی فرار می کنی؟ گفت هر کسی پنج تا تخم مرغ داشته باشد یا در روز بگذارد کبابش می کنند. بهش گفتند خب تو مگر پنج تا تخم مرغ گذاشتی امروز؟ گفت: نه! اما اینها اول کباب می کنند بعد می شمارند.

عاشق بی تخم مرغ تو؛ میدون دوم