آرشیو چهارشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۷، شماره ۳۲۴۲
اقتصاد
۴

خبر

بانک مرکزی ابلاغ کرد

اصلاحیه دستورالعمل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان

دو روز پیش بانک مرکزی در بخش نامه ای، دستورالعمل نحوه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را ابلاغ کرد و اکنون، مجدد این دستورالعمل اصلاح و اخذ تعهد ارزی صادرکنندگان لغو شد. به گزارش مهر، بانک مرکزی «دستورالعمل و ضوابط اجرائی رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور» را به دستگاه های ذی ربط ابلاغ کرد.

افزایش 800هزارتومانی حقوق کارگران منتفی است

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به کاهش 52درصدی قدرت خرید کارگران گفت: قرار نیست مزد کارگران 800 هزار تومان افزایش داده شود، قرار است دولت و کارفرما از طریق تزریق ارز دولتی به تولیدکنندگان، ارزاق کارگران را تامین کنند. به گزارش تسنیم، وقتی صحبت از کاهش قدرت خرید کارگران به میان می آید، در وهله اول بحث تامین هزینه های مسکن به میان می آید.

اخبارها بیانگر این است که از فروردین تا خرداد 1397 متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران 982 هزار تومان افزایش یافته است. مطابق بررسی های نمایندگان کارگران قدرت خرید جامعه کارگری که مشمول قانون کار می شود، در سال 97 حدود 52 درصد کاهش یافته است. روز گذشته جلسه کمیته مزد با دستور کار ترمیم مزد 97 برگزار شد و سه گروه کارگری و کارفرمایی و دولت بر سر افزایش800 هزارتومانی و تورم 31درصدی هزینه های معیشت کارگران توافق کرده اند. تا قبل از برگزاری جلسه، نمایندگان کارفرمایان مصر بودند که کاهش قدرت خرید حداکثر 13 درصد است ولی تصمیم مهم جلسه روز گذشته کمیته مزد این بود که هزینه های سبد معیشت تا 31 درصد افزایش یافته و این یعنی کاهش بیش از50درصدی قدرت خرید خانواده ها. نهایتا کمیته مزد به این نتیجه رسید که به شورای عالی کار پیشنهاد دهد که مزد کارگران (در همه سطوح مزدی) تا حدی که این کاهش قدرت خرید را جبران کند، افزایش داده شود. بنابراین قرار نیست مزد کارگران 800 هزار تومان افزایش داده شود بلکه موضوع این است که کمیته (نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در شورای عالی کار) به این جمع بندی رسیده اند که قدرت خرید خانواده ها 800 هزار تومان کاهش یافته است.