آرشیو سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۹۱
سیاست
۳

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: اگر خلل امنیتی نبود، چنین اتفاقی نمی افتاد

یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قطعا در تامین امنیت رژه اهواز کوتاهی صورت گرفته است، می گوید که مسوولیت اجرای این رژه با ارتش جمهوری اسلامی بوده است، اما هنوز مقصر اصلی مشخص نیست.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرناپلاس درپاسخ به سوالی درباره آنکه مسوول تامین امنیت رژه اهواز چه ارگانی بوده است، گفت: معمولا تامین امنیت در چنین مراسم هایی، شورای تامین استان، مسوولیت ها را تقسیم می کند. هر سال یکی از نیروهای مسلح نیز به عنوان متولی اصلی تعیین می شود و امسال در اهواز متولی اصلی اجرای رژه خوزستان، ارتش جمهوری اسلامی بوده است. چون این اتفاق به تازگی رخ داده است، قسمت های مختلف امنیتی ازجمله وزارت کشور و ستاد کل نیروهای مسلح در حال بررسی هستند که چه جلساتی برگزار شده است؟ چه کسانی و در چه حوزه هایی مسوولیتی برعهده داشته اند؟ بنابراین فعلا در حال تکمیل اطلاعات هستند. هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد. البته همیشه در چنین مراسم هایی تقصیراتی در حلقه های مختلف صورت می گیرد، اما مسوول برگزاری آن ارتش جمهوری اسلامی بوده است

‎جمالی در این باره که آیا کوتاهی در تامین امنیت رژه اهواز صورت گرفته است یا خیر؟ تاکید کرد: قطعا خلل امنیتی وجود داشته است که چنین اتفاقی رخ داده و اگر تقصیری نبود، این اتفاق نمی افتاد. اما اینکه مقصر اصلی چه ارگان و شخصی است، مشخص نیست و اگر ساده انگاری و خلل امنیتی نبود، چنین اتفاقی نمی افتاد.

‎او درباره سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به اهواز، می گوید: برخی از اعضای کمیسیون امنیت به اهواز می روند و در جلسات شورای تامین استان و تشییع پیکر شهدا شرکت می کنند و همچنین از محل حادثه دیدار خواهند کرد.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان و رییس شورای تامین این استان نیز در همین باره به ایرناپلاس گفت که این مراسم، یک برنامه نظامی بوده و هماهنگی های لازم با دستور ستاد کل میان نهادهای نظامی صورت گرفته.